Normal_hulplijn_telefoon

Mantelzorgers bieden vaak ook een luisterend oor aan degene die ze verzorgen. Maar wat als zijzélf vragen hebben, of gewoon even van zich af willen praten? Vanaf nu vinden zij ook ’s avonds, ’s nachts en in de weekenden een luisterend oor bij Sensoor de landelijke luisterlijn. De pilot die mantelzorgorganisatie Mezzo en Sensoor samen uitvoerden was succesvol en de organisaties maken dan ook de samenwerking definitief. Dat meldt Sensoor. 

De verzorging van hun naaste, maar vooral ook alle regelingen er omheen, vergen veel tijd en energie van mantelzorgers. Voor vragen en (juridisch) advies, maar ook om gewoon even hun verhaal te doen, kunnen zij tijdens kantooruren terecht bij de Mezzo Mantelzorglijn.

Mantelzorgers kunnen ook op andere momenten behoefte hebben aan steun. Reden voor Mezzo en Sensoor om hun sterke punten en expertise te bundelen. De vrijwilligers van Sensoor zitten dag en nacht paraat om te luisteren. Voortaan schakelt de Mezzo Mantelzorglijn ’s avonds en in de weekenden automatisch door naar de lijnen van Sensoor. De goed getrainde vrijwilligers van Sensoor zien via een melding in beeld dat het telefoontje via Mezzo binnenkomt, zodat zij voorbereid zijn op het gesprek.

En dat werkt: mantelzorgers die in de pilotperiode contact hadden met Sensoor, geven aan dat die ervaring positief was. Ze ervoeren het gesprek als nuttig, en waren geholpen met het contact. Mezzo en Sensoor hebben daarom hun samenwerking definitief gemaakt en bedden de service in hun beide organisaties in. Zo is er voor mantelzorgers altijd een stevige telefonische hulplijn, die ze dag en nacht kunnen bereiken.

Liesbeth Hoogendijk, directeur Mezzo: “Bij de Mezzo Mantelzorglijn krijgen wij veel vragen rondom financiële regelingen, wonen, werk, hoe om te gaan met het zorgen en nog veel meer. Maar soms  kan luisteren al opluchten. Je verhaal kwijt willen houdt zich echter niet aan kantoortijden, dus het is voor de mantelzorgers heel fijn dat ze dat luisterende oor nu ook kunnen vinden buiten deze tijden. We zetten hiermee weer een stap in de goede richting om mantelzorgers waar mogelijk te helpen in de zorg voor een ander.”

Door: Redactie Nationale Zorggids