Normal_mantelzorg__thuiszorg

Branchevereniging Thuiszorg Nederland vindt niet dat de Consumentenbond een reëel beeld heeft geschetst van de huidige situatie in de thuiszorg. Het rapport is te zwart-wit, zegt BTN. Er zijn namelijk ook organisaties die wel aan alle eisen van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) voldoen en ook zij zijn nu de dupe van het door de Consumentenbond gecreëerde beeld dat de thuiszorg ondermaats presteert. Dat meldt Skipr. 

De Consumentenbond bestudeerde vijftig inspectierapporten van bezoeken die de IGJ aflegde bij thuiszorgorganisaties. 48 thuiszorgorganisaties bleken niet te voldoen aan de randvoorwaarden voor goede en veilige zorg. Zeven daarvan haalden zelfs geen enkele randvoorwaarde. Ook na een verplicht verbetertraject van de IGJ voldeden de meeste thuiszorginstellingen nog steeds niet aan de richtlijnen. Alarmerend, noemt directeur Bart Combée van de Consumentenbond de conclusies.

“De uitspraken zijn ongenuanceerd en gebaseerd op verouderde informatie. De lijst van de Consumentenbond ondermijnt het vertrouwen in de zorg. Niemand heeft hier iets aan. We missen de nuances en de vragen die vooraf hadden moeten gaan aan hun oordeel: hoe zit het nu werkelijk?”, aldus BTN.

Van beginnende thuiszorgaanbieders mag bovendien niet verwacht worden dat ze alle zaken meteen op orde hebben, stelt de branchevereniging. Er moet ruimte zijn voor ontwikkeling en ondernemerschap.

Ondertussen heeft IGJ laten weten meer toezicht te gaan houden op de thuiszorg. 

Door: Redactie Nationale Zorggids