Normal_oudere_dementie

Bankmedewerkers, telefonische klantenservices en ambtenaren gaan slecht om met mensen met dementie. Ongemak en gene voeren de boventoon, zo blijkt uit onder van Alzheimer Nederland. Daardoor worden klanten met dementie vaak op onbeschofte of betuttelende wijze te woord gestaan. Dit meldt Het Parool. 

Volgens Alzheimer Nederland worden klanten met dementie zo slecht behandeld omdat werknemers bang zijn iets verkeerd te doen. “Daarom kijken ze vaak weg of doen ze niks”, zegt Julie Meerveld van Alzheimer Nederland hierover. De organisatie bevroeg mantelzorgers over hun ervaringen met klantcontact met hun hulpbehoevende familielid, vriend of andere naaste. In sommige gevallen gaat het mis en schakelt een medewerker de politie in als de persoon met dementie bijvoorbeeld vergeet te betalen.

In twintig jaar tijd zal het aantal mensen met dementie verdubbelen naar meer dan 550.00, waarvan het merendeel thuis zal moeten blijven wonen. Als zij tegen dergelijke nare situaties aanlopen, kan het zijn dat ze vaker binnenblijven omdat ze zich buitenshuis onveilig en bang voelen.

Campagne 'Dementievriendelijk in je werk'

Samen Dementievriendelijk, een initiatief van Alzheimer Nederland, PGGM en het ministerie van Volksgezondheid, start vandaag met de campagne ‘Dementievriendelijk in je werk’. Beroepsgroepen die veelvuldig in contact (kunnen) staan met mensen met dementie krijgen een gratis online training aangeboden zodat zij beter snappen wat dementie inhoudt. Ook leren ze binnen de training hun gedrag aan te passen.

Door: Nationale Zorggids