Normal_foto_artikel_4_nieuwsbrief

Muziek inspireert, communiceert en verbindt. ‘‘Met muziek kan je iets voor een ander betekenen’’, vertelt Gert-Jan Hereijgers, muziekdocent bij Katholieke Scholengemeenschap Etten-Leur. Daarom kwam hij op het idee om samen met havo-4 leerlingen een muziekproject in de Herbergier van Agnes en Saskia Megens te starten.

Begrip

"Met dit project probeer ik school meer dan een plaats te laten zijn waar leerlingen worden getraind om examens in te vullen’’, vertelt Gert-Jan. Hij wil daarom via muziek maken de scholieren tonen hoe de wereld in elkaar zit, waarbij er begrip voor elkaar is. ‘‘Daar willen wij graag aan bijdragen. Zo kunnen jongeren zien wat dementie is en dat het geen oude gekken zijn. Zo krijgt dementie meer bekendheid onder jongeren’’, reageren Agnes en Saskia.

‘‘Aan de Amsterdamse grachten, heb ik heel mijn hart voor altijd verpand. Amsterdam vult mijn gedachten, als de mooiste stad in ons land’’, zingen de leerlingen onder pianobegeleiding van Gert-Jan. De leerlingen repeteren diverse nummers voor hun optreden in Herbergier Etten-Leur. ‘‘Met je eigen passie anderen helpen. Dat vind ik iets heel moois’’, vertelt scholiere Merel van Zijl. Agnes en Saskia vinden het leuk dat de leerlingen voor hun performance rekening houden met de muziek die bij de gasten past.

Tranen

De bewoners luisteren aandachtig vanaf de eerste noten die klinken. ‘‘Waar doet dit jou aan denken?’’, vraagt Agnes. ‘‘Dat ik met mijn vader ergens naartoe ben waar deze muziek is’’, antwoordt een bewoonster. Agnes en Saskia leggen uit dat de hersenen uit vier lagen bestaan. Met laag drie en vier kunnen mensen nadenken en relativeren. ‘‘Maar als dat weg is, zoals bij dementie, blijft de basis, een en twee, over. Dat is het gevoelsleven. Daarom zegt muziek vaak nog wel wat bij mensen met dementie en brengt het ze terug naar een herinnering.’’

De bewoners zingen vrolijk mee met het nummer van Wim Sonneveld. ‘‘Ik vond het heel leuk om te doen. Soms was het alleen een beetje moeilijk met mooie nummers of minder vrolijke liedjes. Dan kreeg ik tranen in mijn ogen. Maar ik ben wel heel blij dat ik dit heb mogen doen’’, vertelt scholiere Lotte Israël.

Verbinding jong en oud

Gert-Jan is trots op zijn leerlingen. ‘‘Het is bijzonder dat ze voor deze doelgroep mogen spelen en zo met muziek de verbinding tussen jong en oud maken.’’ Hanne Poos, cultuurcoördinator bij de gemeente Etten-Leur, is enthousiast over dit muzikale initiatief. ‘‘De verbinding zoeken tussen scholieren en dementerende ouderen sprak mij aan. Ik kon dan ook niet anders dan dit initiatief te omarmen.’'

Bekijk de hele documentaire op: https://youtu.be/pazoNu7mxhM.

(Advertorial)