Normal_coronavirus_corona_covid

Het afgelopen jaar hebben verpleeghuizen een hoop moeten communiceren. Welke preventieve coronamaatregelen neem je als instelling? En wat is het bezoekersbeleid? De richtlijnen van het RIVM veranderen regelmatig. Daar moet je als zorgorganisatie op inspelen. Een duidelijk communicatiebeleid is dus essentieel. Hoe je dat aanpakt? Jennie Mast, senior adviseur bij Vilans, kennisorganisatie voor langdurende zorg, geeft negen tips.

Het allerbelangrijkste, volgens Jennie? “Zorg voor een centrale boodschap, die voor iedereen helder is. Dat voorkomt verwarring en geeft medewerkers houvast.” Zo’n kernboodschap kun je vervolgens in al je communicatie laten terugkomen. In (nieuws)brieven, maar ook op posters of in een video die je op je website plaatst. Daarbij moet de boodschap voor iedereen te begrijpen zijn. Ook voor anderstaligen en minder geletterde bewoners en bezoekers.

Verder essentieel: empathie tonen en transparant communiceren over bijvoorbeeld uitbraken op een afdeling. “Sommige organisaties wilden in het begin niet melden hoeveel besmettingen er waren. Terwijl dat juist argwaan wekt. Feitelijk en open zijn werkt het best.”

Benieuwd naar de overige tips van Jennie? Lees het hele interview hier.