Normal_dna-148807_640

In een genetische ouderdomsstudie is een DNA-variant gevonden die de kans op een lang leven bepaalt. Onderzoekers ontdekten dat een DNA-variant op chromosoom 5 veel vaker voorkomt bij 90-plussers dan bij mensen van 65 jaar en jonger. De DNA-variant gaat samen met een lagere bloeddruk op middelbare leeftijd. Dit meldt het Leids Universitair Medisch Centrum naar aanleiding van een publicatie in Human Molecular Genetics.

Het stuk erfelijk materiaal op chromosoom 5, zo schrijven de onderzoekers, “is een heel nieuwe hoofdschakelaar met een positieve invloed op de menselijke levensduur.” “Mensen met deze DNA-variant hebben 10 procent meer kans om minstens 90 jaar te worden,” vertelt onderzoeksleider prof. Eline Slagboom, hoogleraar Moleculaire Epidemiologie in het LUMC. “Het is een regulator, een soort genetische hoofdschakelaar, die mogelijk tientallen andere genen aanstuurt”, aldus Slagboom.

De DNA-variant lijkt de levensduur te verlengen door middel van lage bloeddruk. “Ondanks dat diverse lichaamsfuncties voor overleving belangrijk zijn, lijkt de DNA-variant overleving te beïnvloeden door de bloeddruk te reguleren,” legt Slagboom uit. Deze bevinding “benadrukt hoe belangrijk het is om een verhoogde bloeddruk op middelbare leeftijd te vermijden”, aldus Slagboom. En dat terwijl 13 procent van de mensen een verkeerde bloeddruk heeft . Maar het is ook goed nieuws, aldus Slagboom, “want een goede bloeddruk kun je relatief makkelijk bereiken door een gezonde leefstijl en medicatie.”

De DNA-variant is de eerste regulator die ooit gevonden is die een universeel effect heeft op de levensduur vanaf de middelbare leeftijd. De studie die ten grondslag ligt aan de  bevinding is wereldwijd de grootste genetische studie ooit die langlevendheid onderzocht. “We hebben de unieke kans gekregen om het erfelijk materiaal van meer dan 20.000 85-plussers uit 10 Europese landen te vergelijken met ruim 75.000 jongere mensen”, aldus Slagboom.