Normal_salmonella_bacterie

Bacteriën veroorzaken mogelijk kanker bij de mens. De Salmonellabacterie die buiktyfus veroorzaakt, is betrokken bij het ontstaan van galblaaskanker. Dat blijkt uit onderzoek van hoogleraar immunologie Sjaak Neefjes van het Antoni van Leeuwenhoek, meldt De Volkskrant.

Neefjes denkt dat het mechanisme dat hij ontdekte in zijn onderzoek ook voor andere bacteriën en andere typen kanker geldt. Hij ontdekte dat de Salmonellabacterie bij muizen bijdraagt aan de vorming van darmtumoren. De hoogleraar vindt dat er meer onderzoek nodig is voor de rol van bacteriën bij kanker. Als daarvoor bewijs is gevonden, kunnen veel gevallen van kanker in de toekomst voorkomen worden.

Het is al langer bekend dat virussen een rol spelen bij het ontstaan van kanker. Veel gevallen van baarmoederhalskanker worden veroorzaakt door het hpv-virus. Over de rol van bacteriën bestaan slechts vermoedens. Mensen die bijvoorbeeld ooit maagzweer hebben gehad krijgen vaker maagkanker. Er is echter nooit bewezen dat die vermoedens ook waar zijn.

Neefjes legt uit dat de Salmonellabacterie in een menselijke cel moeten zitten om te kunnen groeien. Daar produceren ze tientallen eiwitten die de bacteriën in mensencellen laten leven. Cellen die specifieke genetische fouten hebben, worden weggezet en veranderen vervolgens in tumorcellen. Neefjes benadrukt dat een bacteriële infectie niet altijd leidt tot kanker, maar daaraan kan bijdragen.