Logo_trombovitaal

De trombosezorg in Nederland is een fijnmazig netwerk van regionale trombosediensten, volgens kenners uniek in de wereld. Klassieke trombosediensten nemen eens in de zoveel tijd bloed af bij hun patiënten om hun bloedwaardes nauw in de gaten te houden, en hier vervolgens op te doseren. 

Maar hier gaat snel verandering in komen. Zelf je bloedwaardes meten is makkelijk en betrouwbaar, waardoor mensen niet meer naar de trombosedienst hoeven. Internist-vasculair geneeskundige Sabine Pinedo speelt hierop in. TromboVitaal is een systeem waarin patiënten thuis zelf kunnen meten en het online invoeren, waar een doseerarts thuis meteen doseert op basis van de verkregen bloedwaarde. Daarbij werkt TromboVitaal samen met huisartsen en thuiszorgorganisaties, die patiënten kunnen prikken en de waardes op dezelfde manier online invoeren.

Atalmedial, de grootste trombosedienst van Nederland, staat vanzelfsprekend niet te springen om de komst van TromboVitaal. Atalmedial verwijt de nieuwkomer niet goed te communiceren waardoor zij bijvoorbeeld niet weet wanneer een patiënt is overgestapt naar de concurrent. Atalmedial spreekt van een ‘zorgelijke situatie’ en voelde zich genoodzaakt een brief naar alle huisartsen in regio Amsterdam te sturen over de 'matige kwaliteit' van TromboVitaal. Ontoelaatbare vergelijkende reclame, volgens TromboVitaal. Die diende een klacht in bij de Reclame Code Commissie, die er onlangs een zitting over hield. En is de kwaliteit ook echt minder? Pinedo: “Kijk naar Zorgkaart Nederland [een site waar je beoordelingen van zorginstellingen kunt zien, red.]. Atalmedial heeft 15 beoordelingen van gemiddeld een 4,4. Wij hebben 297 beoordelingen van gemiddeld een 8,8.”

Uit de uitspraak van de Reclame Code Commissie blijkt dat Atalmedial, de grootste trombosedienst van Nederland, misleidende reclame heeft gemaakt ten koste van hun concurrent, de nieuwkomer TromboVitaal. Volgens de Reclame Code Commissie bevatte de brief onjuiste informatie en was de vergelijking onvoldoende controleerbaar - daarbij is de goede naam van TromboVitaal aangetast. De Commissie beveelt Atalmedial de Nederlandse Reclame Code niet meer te overtreden. 

(Dit is een advertorial)