Foto: Beter Dichtbij

In een veilige app persoonlijke vraag stellen aan het eigen ziekenhuis of arts en direct onderzoeksuitslagen ontvangen op de telefoon. Dat kunnen patiënten en bewoners rond het BovenIJ Ziekenhuis, Ommelander Ziekenhuis Groningen, Röpcke-Zweers Ziekenhuis en het Ziekenhuis Rivierenland Tiel sinds deze week met de BeterDichtbij dienst. Volgend jaar sluiten meer regionale ziekenhuizen aan en wordt het aantal functionaliteiten verder uitgebreid. Vandaag wordt BeterDichtbij, een initiatief van Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen, gelanceerd op het e-Health Convention. Dat meldt BeterDichtbij.

Goed advies en veilig contact tussen patiënt en arts zijn cruciaal om een behandeling goed te laten verlopen, blijkt steeds weer uit onderzoek. Naast de bestaande controleafspraak in het ziekenhuis zelf zitten veel patiënten vaak nog met allerlei kleine vragen tussendoor die in het dagelijkse leven voor hun net het verschil kunnen maken. Sinds deze week kunnen inwoners rond en patiënten van vier regionale ziekenhuis daarom hun vraag stellen via de gratis app BeterDichtbij, praktisch én medisch. Mensen die al patiënt zijn bij één van de deelnemende specialismen in de ziekenhuizen, kunnen bovendien worden uitgenodigd direct met hun arts te appen.

Zowel de app als het achterliggende communicatiesysteem, zijn sterk beveiligd en voldoen onder meer aan de aanbevelingen voor goede apps van Artsenfederatie KNMG en de laatste privacywetgeving (Wbp). Het platform is in beheer bij gecertificeerde providers (ISO27001 en ISAE3402) en de data wordt opgeslagen op sterk beveiligde servers en nooit op de telefoon van een patiënt. Tegelijk kan de arts alleen vanaf een beveiligde desktop vragen beantwoorden en uitslagen delen. De BeterDichtbij App wordt periodiek getest op security door het ervaren team van Deloitte Assuring Medical Apps.

Het concept wordt in de pilotfase uitgerold bij vier regionale ziekenhuizen, als gratis en gebruiksvriendelijke app waarbinnen je een gesprek kan voeren met je ziekenhuis of arts. Zowel huidige patiënten als bewoners in de regio van de deelnemende ziekenhuizen kunnen hun vragen altijd stellen in de app. 

Door: Redactie Nationale Zorggids