Normal_m_ms_snoep_chocola

Ondanks alle beloftes van de industrie is de gemiddelde hoeveelheid suiker in hun producten de afgelopen jaren niet minder geworden. Met de campagne Halve maatregelen wil het Diabetes Fonds bereiken dat industrie en supermarkten de beloofde maatregelen versneld gaan invoeren. Dit meldt Diabetes Fonds.

Hanneke Dessing, Directeur van het Diabetes Fonds: “Uit onderzoek van het RIVM en de NVWA blijkt dat de gemiddelde hoeveelheid suiker in producten de afgelopen jaren niet minder is geworden. Al die beloftes en oplossingen van industrie en supermarkten hebben nauwelijks tot geen effect gehad of laten veel te lang op zich wachten.” 
 
Volgens het Diabetes Fonds willen consumenten best wel gezonder eten, maar wordt ze dat bepaald niet makkelijk gemaakt. Dessing: "We zien de industrie in advertenties goede sier maken met producten die geen of minder suiker bevatten, maar de realiteit is dat ze in de supermarkt vooral hun meest suikerhoudende waren promoten." Misleidende verpakkingen en letterlijk kleine lettertjes op de etiketten maken het voor veel consumenten bovendien nog altijd moeilijk om in één oogopslag te bepalen welke producten veel of weinig suiker bevatten. 
 
Om politiek, industrie, supermarkten en consumenten wakker te schudden, gaat het Diabetes Fonds daarom vandaag van start met de landelijke campagne 'Halve maatregelen'. Doel van de campagne is onder andere dat de industrie zich committeert aan een forse vermindering (30 procent) van het suikergehalte in hun producten en het realiseren van een groter aanbod in gezonde alternatieven.
 
Door: Redactie Nationale Zorggids