Logo_hartstichting

Dinsdagavond is in het concertgebouw in Amsterdam de campagne ‘Mond, spraak, arm. Beroerte-alarm!’ van de Hartstichting beloond met een zilveren Effie award, een prestigieuze vakprijs voor de marketing- en reclamebranche. Bij aanvang van de campagne kende slechts een derde van de Nederlanders de meest voorkomende signalen van een beroerte niet. Na de campagneperiode is deze kennis fors gestegen: ruim de helft van de Nederlanders kent de signalen. Dat meldt de Hartstichting.

De campagne ‘Mond, spraak, arm. Beroerte-alarm!’ moest het in de categorie Maatschappelijke Campagnes opnemen tegen campagnes van onder meer Amnesty International, Stichting Wakker Dier, SIRE, het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. In deze categorie gaat het om campagnes die een issue op de maatschappelijke agenda hebben weten te plaatsen, een nieuwe gedachte hebben laten postvatten of waarbij de communicatie er voor gezorgd heeft dat de betrokkenheid bij een onderwerp is vergroot. De campagne heeft bewijsbaar bijgedragen aan een andere attitude en eventueel gedrag.

De Hartstichting lanceerde de campagne ‘Mond, spraak, arm. Beroerte-alarm!’ in mei 2016 om ervoor te zorgen dat Nederlanders de drie meest voorkomende signalen van een beroerte herkennen en direct 112 bellen. Hierdoor kunnen slachtoffers sneller worden behandeld en wordt hersenbeschadiging zoveel mogelijk voorkomen. Door de campagne, die ruim anderhalf jaar liep, steeg het kennisniveau van de drie meest voorkomende signalen onder Nederlanders met meer dan 60 procent. De campagne kwam tot stand in samenwerking met bureau 180 Kingsday, We Are Blossom en Initiative. 

Door: Redactie Nationale Zorggids