Normal_piloot_aerotoxisch_syndroom

Piloten en stewardessen die gezondheidsklachten overhouden aan hun werkzaamheden, kunnen daarvoor vaak geen gelijk halen bij hun werkgever. Dit blijkt uit onderzoek van televisieprogramma Zembla waarin een oud-piloot van KLM een zwijgcontract moest tekenen en over zijn klachten niet mag spreken. Hoewel het aerotoxisch syndroom niet erkend wordt door de luchtvaart en de overheid, zouden tientallen luchtvaartmedewerkers problemen met hun gezondheid ervaren door de slechte luchtkwaliteit in het vliegtuig. Dit melden Volkskrant en RTL Nieuws. 

De straalmotoren van vliegtuigen zuigen schone lucht aan die in het vliegtuig gepompt wordt. Tijdens het landen lekken de motoren olie die het zenuwgif TCP bevat. Deze giftige dampen komen via de cockpit het toestel binnen, waar het vooral voor piloten voor gezondheidsproblemen kan zorgen. Zij brengen een groot deel van hun tijd door in de cockpit en ook stewardessen ervaren de gevolgen van het aerotoxisch syndroom. De symptomen zijn onder andere hoofdpijn, vermoeidheid, verminderd gevoel in armen en benen, geheugenproblemen en duizeligheid.

Hoewel het syndroom niet erkend wordt door de branche en overheid, staat het bestaan er van vast voor voormalig neuroloog Gerard Hageman van het Medisch Spectrum Twente. Hij noemt de piloot die in het programma van Zembla aan bod kwam ‘een van de best gedocumenteerde gevallen’. Hij is er van overtuigd dat zeker tientallen mensen lijden aan het aerotoxisch syndroom. Tussen 2012 en 2016 onderzocht Hageman piloten en cabinepersoneel die problemen hadden met hun gezondheid. Van hen hadden 25 personen dezelfde klachten die gebruikelijk worden toegeschreven aan het aerotoxisch syndroom.

KLM zegt het zwijgcontract niet te hebben opgelegd om de gezondheidsklachten van de oud-piloot in de doofpot te stoppen. “Het is in veel organisaties gebruikelijk om in een beëindigingsovereenkomst met een werknemer een geheimhoudingsbeding op te nemen.” Volgens de vliegmaatschappij is er geen sprake van giftige dampen in de cockpit. KLM volgt de ontwikkelingen in het onderzoek naar aerotoxisch syndroom om ‘adequate bescherming van de gezondheid van onze medewerkers te waarborgen’.

Door: Redactie Nationale Zorggids