Normal_logo_thuiszorg_dichtbij

Tijdens het symposium Wat ALS… dat afgelopen vrijdag plaatsvond in Groningen is een unieke app gelanceerd voor verzorgenden en verpleegkundigen voor ondersteuning bij thuiszorg aan ALS-patiënten. De app is een moderne versie van het verpleegkundige zakboekje dat vele zorgverleners vroeger bij zich droegen. De app biedt basisinformatie over ALS, heeft de belangrijkste telefoonnummers overzichtelijk op een rij en beschikt over een stressmeter. Om zorgverleners kennis te laten maken met de app geeft Thuiszorg Dichtbij gratis toegang tot 1 januari 2018 met de code ALS2017. De app is verkrijgbaar in de Playstore en binnenkort in de Applestore. Dat meldt Thuiszorg Dichtbij. 

Basisinformatie in één applicatie

De app Wat ALS… bundelt belangrijke informatie, contactgegevens en verwijzingen naar informatie in één applicatie. Zo kun je bij het hoofdstuk ‘lichaam’ op een lichaamsdeel klikken en krijg je informatie over de gevolgen van ALS voor dat lichaamsdeel, onder het hoofdstuk ‘disciplines’ krijg je een uitleg over het multidisciplinaire team dat zich om een ALS-cliënt vormt en bij ‘hulp’ vind je telefoonnummers van de ALS-teams in Nederland en links naar relevante websites/organisaties.

Specifieke kennis en expertise voor ALS-zorg

De app is een initiatief van Volantis Zorg & Scholing in opdracht van Thuiszorg Dichtbij. Thuiszorg Dichtbij biedt verpleegkundige en palliatieve zorg aan huis en merkte in de praktijk dat zorg voor ALS-patiënten om specifieke kennis en expertise vraagt. Daarvoor werd er al een Basiscursus ALS ontwikkeld en nu is er de bijbehorende app Wat ALS… gelanceerd. Na het volgen van de Basiscursus ALS, die aangeboden wordt via Scholing Dichtbij, krijg je als deelnemer een jaar lang toegang tot de app.

Stressmeter

Zorg voor ALS-patiënten is veelal intensieve zorg voor verzorgenden en verpleegkundigen, met name wanneer de patiënt zich in de laatste fase van het leven bevindt. Om te voorkomen dat een zorgverlener uitvalt door teveel stress is er in de app een stressmeter ingebouwd (deze functie is tot nu toe alleen beschikbaar voor zorgverleners van Thuiszorg Dichtbij, maar kan op verzoek ook bij andere organisaties worden ingezet).

Elke week krijgt een zorgverlener een notificatie om in de app aan te geven hoe hoog zijn/haar stresslevel is: laag, gemiddeld of hoog. Bij ‘hoog’ neemt het Hoofd Zorg van Thuiszorg Dichtbij direct contact op met de zorgverlener om te bespreken hoe de stress gereduceerd kan worden. Hetzelfde geldt als je twee weken achter elkaar ‘gemiddeld’ indrukt. Het principe achter deze stressmeter: voorkomen is beter dan genezen.  

(Dit is een advertorial)