Normal_bewegen__fietsen__natuur__sport__mountainbike

In 2017 hebben er in totaal 119.600 bezoeken aan de Spoedeisende Hulp (SEH) plaatsgevonden als gevolg van een verkeersongeval. In 50 procent van de gevallen was er sprake van ernstig letsel. In zeven op de tien gevallen betrof het een fietser. Het aantal fietsers dat met ernstig letsel de SEH bezocht is in de afgelopen tien jaar met 26 procent gestegen. Dit blijkt uit cijfers van het Letsel Informatie Systeem (LIS) van VeiligheidNL. Preventie van fietsongevallen kan een belangrijke bijdrage leveren aan het terugdringen van het aantal SEH-bezoeken met ernstig letsel door verkeersongevallen. Dit meldt VeiligheidNL.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft onlangs bekend gemaakt dat in 2017 het totaal aantal verkeersdoden iets is afgenomen maar dat het aantal fietsers dat is omgekomen na een verkeersongeval is gestegen. VeiligheidNL ziet in de cijfers van de SEH-afdelingen dat het aantal SEH-bezoeken met ernstig letsel als gevolg van een verkeersongeval in de afgelopen tien jaar met 11 procent is gestegen. Fietsongevallen zorgen voor het grootste gedeelte van de SEH-behandelingen in verband met ernstige letsels (70 procent), gevolgd door ongevallen met brommers/scooters (11 procent) en personenauto’s (7 procent).

Uit onderzoek is gebleken dat eigen gedrag (44 procent), gedrag van een ander (36 procent) en de toestand van de weg (34 procent) de belangrijkste oorzaken zijn van fietsongevallen waarvoor slachtoffers op de SEH-afdeling behandeld worden. Om effectief preventie in te zetten is het belangrijk dat meer onderzoek wordt gedaan naar de oorzaken van fietsongevallen. Om ernstige fietsongevallen in de toekomst te voorkomen, kan gedacht worden aan aanpassingen in de toestand van de weg.

Door: Redactie Nationale Zorggids