Normal_huidhelden_met_quotes_persbericht

Bijna de helft van de Nederlanders voelt zich minder zelfverzekerd wanneer er iets zichtbaars aan de hand is met hun huid. Dit blijkt uit onderzoek dat Motivaction heeft uitgevoerd in opdracht van het Huidfonds. Met het onderzoek wil het Huidfonds meer inzicht in de psychosociale effecten van huidproblemen. Om de acceptatie van de huid die ‘anders’ is te vergroten start het Huidfonds de campagne ‘Huidhelden’ om de verhalen van mensen met een huidaandoening te vertellen. Dit meldt het Huidfonds.

Karel Slootman, directeur van Motivaction: “Een huidaandoening heeft grote impact en het merendeel van de Nederlanders is zich zeer bewust van de functie van de huid als orgaan.” Jantine van ’t Klooster, directeur-bestuurder van het Huidfonds vult aan: “De huid als orgaan is heel zichtbaar en is dus een groot onderdeel van je identiteit, daarom ervaren mensen schaamte bij huidproblemen.”
 
Uit het onderzoek komt naar voren dat zeven op de tien Nederlanders het (zeer) belangrijk vindt dat er wordt gewerkt aan de acceptatie van de huid die ‘anders’ is. Jantine van ’t Klooster: “In Nederland hebben 1,2 miljoen mensen een huidaandoening. Het Huidfonds wil mensen er van bewust maken dat een gezonde huid niet vanzelfsprekend is.” 
 
Het Huidfonds start daarom de campagne ‘Huidhelden’, waarin verhalen van Nederlanders met een huidaandoening centraal staan. Het Huidfonds wil met deze campagne zorgen voor acceptatie van de huid die ‘anders’ is door mensen met een huidaandoening zelf, maar ook de maatschappij. “De maatschappij moet zich beseffen hoeveel impact het hebben van een huidaandoening heeft op een mensenleven” aldus Van `t Klooster. 
 
Door: Redactie Naionale Zorggids