Normal_tandarts

Samen met alle brancheorganisaties in de mondzorg ontwikkelde de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) een poster om op te hangen in de wachtkamer van praktijken of te publiceren op een scherm of website. De poster helpt patiënten bij de keuze voor een behandeling aan hun gebit. Dit meldt de NZa. 

Uit gezamenlijk onderzoek blijkt namelijk dat patiënten niet altijd weten welke partij hen van welke informatie kan voorzien. Zij hebben vertrouwen in hun tandarts, orthodontist of mondhygiënist en zijn voor het overgrote deel tevreden over hun behandeling, maar niet altijd goed geïnformeerd over behandelopties en kosten.

Informatie over behandeling en kosten

Op de poster staat helder omschreven welke keuze de patiënt heeft en aan wie hij of zij vragen kan stellen over de behandeling of over de kosten. Dit helpt patiënten om een goed geïnformeerde keuze te kunnen maken en vooraf na te denken over de kosten van een eventuele behandeling.

De NZa vroeg brancheorganisaties om de bestanden te verspreiden onder hun leden. Zodat alle aanbieders van mondzorg deze meesturen met de afspraakbevestiging, in de wachtkamer ophangen, projecteren op een scherm of publiceren op hun website.

Door: Nationale Zorggids