LUMC biedt patiëntgerichte en innovatieve behandelingen schildklierkanker

Patiënten met schildklierkanker hebben vaak specialistische zorg nodig. Binnen het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) bieden wij daarom patiëntgerichte en innovatieve behandelingen voor mensen bij wie standaardbehandelingen niet volstaan. Hoe werkt dat precies? Tijdens de Week van de Schildklier spraken we met verschillende LUMC-specialisten en patiënt Louis Brandts. Dat meldt het LUMC. 

De behandeling van schildklierkanker vraagt om een gestructureerde samenwerking tussen specialisten uit verschillende disciplines. Binnen het zorgpad vindt de diagnose plaats bij de afdeling Endocrinologie. De schildklieroperatie is vervolgens bij de afdeling Heelkunde en de nucleair geneeskundigen of radiologen doen een afrondende behandeling met radioactief jodium. Daarna vindt de verdere begeleiding weer plaats op de afdeling Endocrinologie. 

Alle zorg op één plek

“Binnen het LUMC bieden wij al deze behandelingen aan. Onze patiënten kunnen daardoor alle zorg op één plek ontvangen”, legt Dennis Vriens, nucleair geneeskundige uit. Ook als een patiënt uitbehandeld is, kan hij of zij meedoen aan verschillende onderzoeken in studieverband. In het LUMC kunnen ook patiënten terecht voor wie de standaardbehandeling niet voldoende is. Zo is Ellen Kapiteijn, internist-oncoloog, samen met mede-onderzoekers een studie gestart naar een nieuwe behandeloptie voor schildkliertumoren die ongevoelig zijn geworden voor behandeling met radioactief jodium.

Gepersonaliseerde behandeling

Specialisten uit verschillende disciplines werken samen met de patiënt aan een behandeling die geheel op het individu is afgestemd. Marieke Snel, internist-endocrinoloog, legt uit hoe deze afstemming werkt: “Wij werken bijvoorbeeld met een gezamenlijk dashboard, waarin we alle informatie over de behandeling kunnen delen met de betrokken specialisten en een tweede dashboard waarin we deze informatie met de patiënt kunnen delen. Verder is mijnLUMC zo ingericht dat de informatiefolders op de juiste momenten tijdens de behandeling beschikbaar zijn voor de patiënt.”

Louis vertelt

Het laagdrempelig delen van informatie zorgt voor een unieke patiëntervaring. Louis Brandts kan daarover meepraten. In maart 2019 kreeg hij in het Haaglanden Medisch Centrum (HMC) te horen dat er uitgezaaide schildklierkanker gevonden was. De standaardbehandeling bleek voor hem niet voldoende. “Na de verwijdering van mijn schildklier bleek het dat ik atypisch reageerde op de operatie. In de vakliteratuur was slechts met grote moeite één vergelijkbaar ziektebeeld te vinden”, vertelt hij.

Om te zorgen dat hij de juiste zorg kreeg, werd meneer Brandts doorverwezen naar het LUMC. “Daar ben ik onder andere geholpen door Marieke Snel. Zij heeft samen met Dennis Vriens gekeken naar de beste behandeling voor mij. Naar mijn idee hebben mijn wensen en levensstijl zeker ook een rol gespeeld in de behandelkeuze. Ik heb dan ook echt het gevoel dat ik nergens anders een betere behandeling had kunnen ontvangen”.

Het contact tussen hem en de specialisten verloopt goed. “Ik heb het gevoel dat ik niet zomaar een nummer ben, maar dat de artsen goed weten wie ik ben. Een kleine nuancering tijdens onze regelmatige (telefonische) gesprekken wordt door Marieke Snel bijvoorbeeld onmiddellijk opgemerkt: je lijkt iets meer gespannen dan de vorige keren. Is dat ook zo?”     

Expertisecentrum

Door de aanwezigheid van de brede expertise, de nauwe samenwerking en het innovatieve onderzoek worden patiënten met schildklierkanker uit de regio maar ook uit andere delen van Nederland naar het LUMC doorverwezen. Binnen het LUMC bevindt zich het nationale en europese expertise Centrum voor Endocriene Tumoren Leiden (CETL); een overkoepelend centrum voor alle goed- en kwaadaardige tumoren van de verschillende endocriene organen in het lichaam. 

Door: Nationale Zorggids