Boodschappen doen voor Light-producten

DEN HAAG (Novum) - De gezondheidsvoordelen van lightproducten worden door veel mensen overschat. Bijna een derde van de consumenten denkt onterecht dat een lightvariant minimaal de helft minder calorieën heeft, concluderen het Voedingscentrum en gezondheidsnet.nl uit onderzoek onder ruim twaalfhonderd mensen.

Zij benadrukken dat light alleen maar staat voor een reductie van vet, suiker of calorieën van minstens dertig procent. In de lightvariant van boter kan bijvoorbeeld evenveel vet en suiker zitten als in gewone boter, maar iets minder calorieën. Slechts twintig procent zou dat weten.

Driekwart van de Nederlanders zou regelmatig lightproducten gebruiken. Ruim twintig procent van de mensen die minimaal wekelijks lightproducten eten of drinken, zeggen hierdoor te zijn afgevallen.

Een vijfde van de mensen die het light-etiket mijden zegt zich zorgen te maken over de veiligheid van zulke middelen. Volgens het Voedingscentrum zijn die zorgen onterecht.

Toch is light niet altijd beter. Zo zit in light-chips wel dertig procent minder vet, maar het verschil in calorieën is minimaal omdat er extra zetmeel in is gestopt. De lightvariant van frisdranken zou vaak wel verschil maken.

Bijna negen van de tien ondervraagden willen volgens het Voedingscentrum weten op wat voor manier een product light is. Dat zouden fabrikanten duidelijker moeten vermelden op het etiket.

88 procent van de consumenten wil graag direct op de verpakking zien op welk aspect het product 'light' is. Het Voedingscentrum is positief verrast dat een kwart van de mensen het etiket goed leest, inclusief de soms erg kleine letters. Het is een mooie uitdaging voor de voedingsmiddelenindustrie om de overige driekwart van de consumenten te bereiken met duidelijke informatie over wat 'light' in het specifieke product betekent.