Normal_balans_factuur

(Novum) - De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft vorig jaar veel meer meldingen gekregen van mogelijke misstanden in de zorg. In totaal werden 2247 zaken gemeld, een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder.

In bijna de helft van de gevallen gaan de klachten over zogeheten upcoding, het meer rekenen voor een ingreep dan op basis van de geleverde zorg terecht is. Daarnaast werd er 261 geklaagd over zorg die niet was geleverd was maar wel gedeclareerd en 135 klachten gingen over onjuiste betaalmiddelen of prestaties.

De NZa heeft vorig jaar 91 keer ingegrepen met boetes of aanwijzingen. In 37 gevallen ging het om zorgaanbieders en 54 keer om verzekeraars of zorgkantoren.

Volgens de zorgwaakhond weten steeds meer mensen de NZa te vinden als loket om mogelijke misstanden te melden. De signalen komen met name binnen via het meldpunt. Daarnaast kreeg de NZa meldingen van andere toezichthouders, consumentenorganisaties, media en politieke partijen.