Normal_apotheek__2_

Driekwart van de apothekersassistenten heeft dagelijks te maken met klachten van patiënten door medicijntekorten en door het preferentiebeleid van zorgverzekeraars. Een kwart krijgt zelfs te maken met agressie aan de balie, bijvoorbeeld wanneer geneesmiddelen als Thyrax of dexamfetamine niet beschikbaar zijn. Dat blijkt uit een online peiling van de KNMP. Dat meldt de brancheorganisatie.

De onvrede aan de balie uit zich in woord en gebaar, zo melden de apotheekmedewerkers in de peiling. “Een patiënt schreeuwt door de apotheek en slaat met de vuist op tafel: ‘Omdat de apotheker te zeikerig is om Thyrax te bestellen en alleen aan zijn eigen centen denkt, kan ik nu terug naar de internist. Ik gun jullie ook een ziekte’”, noteert één van de 325 respondenten uit het onderzoek. Een ander merkt op dat apothekersassisenten altijd de schuld krijgen. Ondanks het feit dat zij afhankelijk zijn van diverse factoren zoals groothandel, fabrikant en verzekering, begrijpt de klant het niet wanneer iets niet leverbaar is.

Er is ook sprake van fysiek geweld in de apotheek. “Dreigen, schreeuwen, schelden en spugen. Meerdere malen bijna handgemeen gehad, gooien met spullen, kapot maken van eigendom apotheek", vertelt een respondent.

Cijfers van KNMP Farmanco leren dat de geneesmiddelentekorten naar verwachting in 2016 wederom zullen toenemen. In 2015 waren het er 625, maar in de eerste helft van dit jaar zijn er al 369 definitieve en tijdelijke tekorten genoteerd. Indien deze trend zich voortzet, komt de teller over dit jaar ruim boven de 700 uit.  

Door: Redactie Nationale Zorggids