Normal_baby_zwanger_verpleegkundigen_kind

In het Bethesda Ziekenhuis in Hoogeveen heerst veel onvrede. Verpleegkundigen en verloskundigen uiten hun frustraties en verdriet over de voorgenomen sluiting van de afdelingen verloskunde en kindergeneeskunde in een open brief. Tevens is nu ook daar een petitie opgezet voor behoud van de twee afdelingen in die regio. Dat meldt RTV Drenthe.

Komend najaar concentreert Treant Zorggroep waarschijnlijk alle klinische verloskundige en klinisch kindergeneeskundige zorg op locatie Scheper in Emmen. Het bestuur van de ziekenhuisgroep is tot dit besluit gekomen door een aanhoudend tekort aan kinderartsen. Dit besluit stuit op kritiek van onder meer de betrokken gemeenten, zorgverzekeraar Zilveren Kruis, de SP en GroenLinks, verloskundigen, gynaecologen en huisartsen.

In een open brief, geplaatst op Facebook, laten de verloskundigen en verpleegkundigen van de afdeling verloskunde weten geroerd te zijn door het grote aantal mensen dat zaterdag aanwezig was bij de lawaaidemonstratie in Hoogeveen. Ze zeggen zich lamgeslagen te voelen. Ze zijn boos en verdrietig om het nieuws. Vooral omdat ze zes maanden geleden nog nergens vanaf wisten en niet anders wisten dan dat ze op twee goed draaiende afdelingen werkten.

Op de reactie van een Treant-bestuurder zeggen ze: “Hoezo buikpijn, wie heeft er hier nu echt buikpijn? Wij toch, want wij weten niet of wij ons in het najaar nog voor kunnen bereiden op een nieuwe werkweek. Maar ondanks dat wij onze banen niet zeker zijn, maken wij ons vooral enorme zorgen over de groep zwangeren, kraamvrouwen en kinderen uit Hoogeveen en omstreken die nu tussen wal en schip vallen.”

De verpleegkundigen en verloskundigen zijn bovendien van mening dat ze de afgelopen tijd hebben laten zien dat ze de stroom aan extra patiënten zonder problemen aankonden. Daarom vragen ze zich af waarom er nu twee afdelingen sluiten die de afgelopen tijd goed draaiden. En waarom Hoogeveen sluit, terwijl er in Emmen niemand wil werken. Achter de schermen blijven de zorgverleners vechten voor behoud van de afdelingen.

Ondertussen is ook in Hoogeveen een petitie opgezet. Deze variant, gestart door een zeventienjarige scholier, heeft ruim zevenduizend handtekeningen ontvangen. Fractievoorzitter Jutta van den Oord van de SP heeft contact met de jongen opgenomen om de petitie samen te overhandigen aan de minister van Volksgezondheid.

Door: Redactie Nationale Zorggids