Normal_callcenter_headset_telefoon

Een triagist van een huisartsenpost is ontslagen nadat zij zich niet aan het telefoonprotocol hield. Hierdoor kwam een hoogbejaarde beller te overlijden. De telefoniste kreeg bij haar ontslag geen vergoeding mee, maar dat had nooit mogen gebeuren, aldus het gerechtshof. Daarom krijgt ze alsnog een ontslagvergoeding van 15.000 euro en een transitievergoeding van 3.000 euro. Dat meldt de Telegraaf. 

De medewerkster van een huisartsenpost in Zeeuws-Vlaanderen had ‘s nachts een ouder persoon aan de telefoon die problemen had met ademen. Zij vond de problemen niet urgent genoeg en liet de beller ophangen. Daarbij vergat ze te vertellen dat de patiënt moest terugbellen als de klachten erger werden. Niet lang daarna kwam de bejaarde patiënt te overlijden.

Al eerder voerde de vrouw afwijkende telefoongesprekken, waardoor een andere patiënt bijna kwam te overlijden. Hierop werd ze aangesproken door de praktijk, maar ze mocht zelfstandig blijven bellen. Toen de inmiddels overleden 80-jarige patiënt belde, vroeg ze niet door naar de klachten en luisterde ze niet goed naar de ademhaling. Het gesprek had zij moeten doorspelen naar een huisarts, maar deed dat niet. Als de vrouw haar werk deed zoals ze had moeten doen, had een huisarts een huisbezoek gemaakt.

Het gerechtshof oordeelt dat de telefoniste bij haar ontslag een vergoeding had moeten krijgen en die krijgt ze daarom alsnog. Naast een ontslagvergoeding en transitievergoeding moet de huisartsenpost ook de griffiekosten betalen. 

Door: Redactie Nationale Zorggids