Normal_tablet__scherm__ziekenhuis__app__digitaal__informatie

In Nederlandse ziekenhuizen wordt steeds vaker gebruik gemaakt van een speciale whatsapp-dienst BeterDichtbij voor patiënten en hun behandelaars. In het Van Weel Bethesda Ziekenhuis in Dirksland wordt de app goed gebruikt, waardoor patiënten voor korte vragen niet altijd meer naar het ziekenhuis hoeven te komen. Opvallend is dat vooral oudere patiënten gebruik maken van de dienst. Dit meldt Algemeen Dagblad.

Het ziekenhuis startte een jaar geleden met de mogelijkheid voor patiënten om hun arts via BeterDichtbij een vraag te stellen. Het voordeel van de patiënt is dat ze dit vanuit huis kunnen doen, op een moment dat het hen uitkomt. Zij hoeven niet altijd naar het ziekenhuis te komen om de vraag de bespreken. Voor artsen is het voordeel dat zij zelf een moment op de dag kunnen pikken om te antwoorden op de vragen, zodat zij niet op andere momenten gestoord worden door telefoontjes. Bovendien kunnen beide partijen de vraag en het antwoord nog eens nalezen.

Gestoord in gesprek

Paul van der Velden van de raad van bestuur van het ziekenhuis: “Ik ben oncoloog geweest en heb me er jarenlang over verbaasd dat verpleegkundigen middenin een gesprek zaten over ernstige zaken en dat de telefoon steeds weer ging. Dat heeft me heel erg gestoord.” De app heeft dat volgens hem veranderd. Het ziekenhuis was één van de eerste zorgverleners waar de dienst in gebruik is genomen.

Persoonlijke activatiecode

De app werkt zoals Whatsapp, maar is speciaal ontwikkeld voor medisch contact. Bij het verlies van de telefoon kan bijvoorbeeld niemand inzicht krijgen in de besproken zaken. Alles valt onder het medisch beroepsgeheim en inloggen kan alleen na ontvangst van een persoonlijke activatiecode. Bijzonder is dat ondanks deze technologische onderdelen, veel ouderen gebruik maken van BeterDichtbij. Met name 65-plussers appen veel met hun arts.

Door: Redactie Nationale Zorggids