Normal_administratie_registratie_papierwerk

Het programma PLEZIER helpt de zorgverlener beter gebruik te maken van het elektronisch patiëntendossier (EPD). Het is daarmee een van de eerste effectieve wapens in de strijd tegen de toenemende registratielast. In het Radboudumc leverde PLEZIER de KNO-artsen bijvoorbeeld een tijdsbesparing op van 30 tot 40 procent. Tijd die de patiënt ten goede komt en het werkplezier van de artsen vergroot. Het Radboudumc en KINASE slaan de handen ineen om samen PLEZIER uit te rollen in de Nederlandse ziekenhuizen. Dit meldt Radboudumc. 

Administratielast in de zorg is een actueel thema. Dokters en verpleegkundigen komen te weinig aan patiëntencontact toe. Een tekort aan gemotiveerde zorgprofessionals dreigt. Volgens berekeningen loopt dit tekort in 2022 op naar 125.000 medewerkers. Actiegroepen van zorgprofessionals slaan de noodklok; ook de politiek is inmiddels doordrongen van de noodzaak om het tij te keren.

De initiatieven ‘Het roer moet om’ en ‘Ontregel de zorg’ maakten een goed begin door de administratielast aan de kaak te stellen. “Maar met alleen het schrappen van regels kom je er niet”, aldus Wessel Fuijkschot, een van de oprichters van KINASE en internist in opleiding. “We zullen ons beter moeten laten ondersteunen door ICT.”

Direct toepasbare methode

Het programma PLEZIER is daar een goed voorbeeld van en wordt door zorgverleners zelf gedragen. Fuijkschot is enthousiast. “PLEZIER is een direct toepasbare methode die dit probleem op een positieve manier te lijf gaat. Daar snakken we naar op de werkvloer. Mooi om te zien hoe onze collega’s in het Radboudumc dit van de grond hebben gekregen. We zijn er trots op dat we dit als KINASE verder gaan verspreiden met hen.”

KINASE is een zorgconsultancybedrijf voor en door artsen. De medewerkers zijn door hun medische achtergrond goed in staat ziekenhuizen te adviseren en artsen te trainen. 

Door: Nationale Zorggids