Normal_geld__stapel__munten

Ziekenhuisvakbonden FNV, FBZ, CNV en NU'91 roepen vandaag in een open brief de Raden van Bestuur van de Nederlandse ziekenhuizen op om te kiezen voor hun medewerkers. Morgen vergadert de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) met de ziekenhuisbestuurders tijdens een extra ingelaste vergadering over de cao. Dit meldt FNV.

Vorige week leverde een informeel overleg tussen vakbonden en de NVZ niets op. De ziekenhuiswerkgevers herhaalden hun eindbod en kwamen marginaal met hele kleine verbeteringen. Daar tegenover stonden verslechteringen, waaronder het stoppen van de werkgeversbijdrage aan de ziektekostenverzekering en het verslechteren van loondoorbetaling bij ziekte, aldus de vakbonden.

Bovendien wilde de NVZ op het gebied van loon – één van de belangrijkste struikelblokken in het cao-traject – voornamelijk afspraken maken over een hogere onregelmatigheidstoeslag en niet over een eerlijke, goede verhoging van het vaste loon voor álle medewerkers.

Open brief

“Kom vandaag nog op voor jullie ziekenhuismedewerkers. Maak gebruik van je positie en zorg dat de eenmalige uitkering, die de NVZ nu voorstelt, een structurele loonverhoging voor 2019 wordt. En schrap de verdere verslechteringen. Dan ligt een nieuwe cao Ziekenhuizen voor 200.000 ziekenhuismedewerkers binnen handbereik”, zo luidt een alinea in de open brief.