Normal_consult_dokter_arts

Patiëntenfederatie Nederland, de organisatie achter ZorgkaartNederland.nl, moet een arts een schadevergoeding betalen en beledigingen aan haar adres offline halen. De Rechtbank Overijssel vindt dat de organisatie zich niet houdt aan het naleven van de eigen gedragscode. Dit meldt Emerce. 

Vorig jaar zomer plaatste een boze patiënt een negatieve waardering over zijn of haar arts op ZorgkaartNederland. De patiënt noemde de arts vreselijk en zei dat de ze beledigend was en ‘onjuiste, ofwel geen zorg leverde’. Ook zou de arts te veel haar eigen mening hebben gegeven zonder respect te hebben voor de mening van de patiënt. Ongefundeerd, vond de arts, die de site verzocht om de negatieve waardering offline te halen.

Zorgkaart Nederland houdt zich niet aan eigen gedragscode

ZorgkaartNederland weigerde het commentaar van de site te halen, waarop de arts besloot haar gelijk te halen via de rechter. En dat lukte. Immers, in haar eigen opgestelde gedragscode staat dat ongefundeerde en beschadigende (onrechtmatige) waarderingen zonder een beschrijving van feiten, niet is toegestaan.

Adequaat reageren 

“Het niet naleven van de gedragscode maakt ook de gegeven reactiemogelijkheid van de zorgverlener illusoir. De omstandigheid dat enkel gereageerd kan worden op een anonieme waardering beperkt de zorgverlener al aanzienlijk in zijn mogelijkheden adequaat te reageren”, stelt de rechtbank die bovendien van mening is dat de beschuldigingen de arts ervan weerhouden een zinnige reactie te geven.

Door: Nationale Zorggids