Drie zorgverleners vertellen hoe ze nu zorg op afstand verlenen

Vanwege de corona-uitbraak lag een deel van de reguliere zorg de afgelopen tijd stil. Praktijken werden gesloten, afspraken en behandelingen uitgesteld, en sommige patiënten durfden niet meer naar de huisarts. Gelukkig konden sommige sectoren ook zorg op afstand verlenen. Via videotools, apps of per telefoon. Wij vroegen drie zorgverleners hoe zorg op afstand hen bevalt. Wat vinden patiënten ervan? Wat is lastig? En wat werkt juist goed?

Stervens/levensbegeleider Robin Zuidam spreekt zijn cliënt nu telefonisch. Dat is vermoeiender, maar soms ook gemakkelijker. “Omdat je elkaar niet aankijkt. Oogcontact kan ongemakkelijk zijn, wanneer het gesprek de diepte ingaat.” 
 
Verpleegkundig specialist Jessica Bakker verleent wondzorg door te videobellen met haar patiënten in het verpleeghuis. Benieuwd hoe ze dat precies aanpakt? En hoe oncologisch fysiotherapeut Maureen Jansen haar revaliderende patiënten helpt? Lees het hele interview met Robin, Jessica en Maureen hier.
 
Door: Nationale Zorggids