Normal_persbericht_noordhoff

Zorgmedewerkers hebben toegang tot leermogelijkheden, maar benutten deze te weinig. Volgens 55 procent van de HR-professionals in de zorgsector maken medewerkers onvoldoende gebruik van hun leeraanbod. 35 procent zegt dat ze niet genoeg verantwoordelijkheid nemen over hun eigen ontwikkeling. Learning & Development (L&D) managers kunnen en moeten daarin een rol spelen, zegt HR. Dit alles blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door Motivaction/Sparkey, in opdracht van Studytube en Noordhoff, meldt Noordhoff. 

In de care- én cure-sector hebben zorgprofessionals genoeg leermogelijkheden, maar blijft verzilvering achter, stellen de onderzoekers. Ruim de helft van de HR-professionals vinden dat hun medewerkers te weinig gebruikmaken van de leer- en ontwikkelingsmogelijkheden die ze hen bieden. Minder dan de helft geeft aan dat medewerkers actief hun kennis delen met collega’s en slechts 27 procent zegt dat medewerkers onderling communiceren over hun leer- en ontwikkelactiviteiten.

Vrijheid geeft uitdagingen

“Zelf de regie nemen over je eigen ontwikkeling helpt zorgmedewerkers om te leren op een manier die bij hen past. 62 procent van de HR-professionals geeft ook aan dat hun medewerkers dat prima zouden kunnen. Toch blijft de concrete invulling moeilijk: hoe maak je dat mogelijk als L&D-manager of leidinggevende? Een leeraanbod is niet genoeg; je moet je medewerkers stimuleren om hun eigen leervragen te onderzoeken en ermee aan de slag te gaan”, zegt Patrick Hendriks van Noordhoff Professional.

Sleutelrol voor L&D-managers

Volgens de ondervraagde HR-professionals moeten zowel de directie als de medewerkers het belang van Learning & Development duidelijker inzien. Iets minder dan een kwart stelt zelfs dat dat de belangrijkste manier is om een lerende organisatie te worden.

“Daar ligt ruimte voor L&D-managers om een sleutelrol te spelen,” legt Hendriks uit. “In de helft van de organisaties kunnen medewerkers niet bepalen wat, wanneer en hoe ze leren, terwijl slechts 51 procent van de leidinggevenden weet welke concrete leerdoelen hun medewerkers hebben. L&D-managers moeten een beleid opstellen dat duidelijk maakt wie de L&D-communicatie op zich neemt, en hoe leidinggevenden hun medewerkers kunnen motiveren om echt zelf die regie over hun ontwikkeling te nemen.”

Door: Nationale Zorggids
Afbeelding: Noordhoff