Normal_apotheek_apotheker

Apothekersassistenten zijn veel tijd kwijt aan het beantwoorden van vragen en opmerkingen van patiënten over de kosten van medicijnen, vergoedingen en apotheektarieven. Met ongeveer de helft van de patiënten ontstaat er discussie over medicijnen, wat regelmatig uitmondt in negativiteit en zelfs agressie. Dat meldt Metro Nieuws.

Jose van Engelen is voorzitter van Optima Forma, de beroepsvereniging van apothekersassistenten. Zij denkt dat verzekeraars meer duidelijkheid zouden kunnen scheppen door het geven van eenduidige informatie. 'Nu zijn verwarring en miscommunicatie over medicijnen de grote boosdoeners. Het gaat over een andere prijs van de medicijnen, bijbetalen voor pillen, verschillende doosjes, of andere tabletten', aldus Van Engelen.

De veranderingen waar patiënten in de apotheek tegenaan lopen zijn het gevolg van het preferentiebeleid, zo stelt Van Engelen. Als gevolg van het preferentiebeleid bepaalt de zorgverzekeraar welke medicijnen worden vergoed. Hierdoor kan het voorkomen dat verzekerden drie keer per jaar een ander doosje krijgen, of pillen meekrijgen die er anders uitzien. Van Engelen: 'Dat kan komen door een verschil in kosten, leverproblemen of een tekort aan grondstoffen voor een medicijn.'

Dit leidt tot veel vragen, discussie en soms agressie aan de apotheekbalie. 'Apotheken hebben de taak de werking van medicijnen uit te leggen en informatie te geven over de financiële consequenties. Als dat agressie oproept is dat absoluut onwenselijk. Zorgverzekeraars doen er veel aan om verzekerden goed voor te lichten', laat Zorgverzekeraars Nederland (ZN) weten. Volgens ZN heeft het preferentiebeleid een besparing opgeleverd van 1 miljard euro.

© Nationale Zorggids