Logo_logo_vgz_zorgverzekering

VGZ vermoedt dat ziekenhuizen contact met elkaar houden over het verloop en inhoud van de zorginkoop. Dat zegt Tom Kliphuis, CEO van zorgverzekeraar Coöperatie VGZ, in Zorgvisie. 

Kliphuis beweert indicaties te hebben dat er tussen ziekenhuizen wordt gecommuniceerd over volumes en prijzen. “Wij leggen soms een bod neer bij een ziekenhuis met een specifieke constructie en het is dan toch wel bijzonder dat er twee dagen later een ander ziekenhuis aan ons hetzelfde bod voorstelt als interessante optie. Het kan haast niet anders dan dat ze dat van elkaar hebben gehoord”, zegt hij.

De onderhandelingen die VGZ in 2015 voerde over het contract voor 2016 verliepen niet altijd even makkelijk. Zorgverzekeraars moeten op 19 november aan hun klanten kunnen laten zien wat voor polis zij aanbieden, maar pas op 18 december had VGZ de volledige contractering rond. Een van de redenen waarom het zo lang heeft geduurd is omdat VGZ de prijsverschillen tussen ziekenhuizen kleiner wilde maken.

Kliphuis: “Ziekenhuizen lieten hun prijzen tot wel acht procent stijgen, zonder dat zij dit goed konden verklaren. Of het aantal behandelingen ging zomaar twintig procent omhoog terwijl het ziekenhuis de afgelopen jaren alleen maar krimp liet zien. Waar komt die volumestijging dan vandaan?”

De Nationale Zorggids sprak onlangs met Jaap de Bruin, woordvoerder en manager sociale media bij VGZ, over de stroeve zorginkoop voor 2016. 

© Nationale Zorggids