Logo_zilveren_kruis_logo

De 34 Zorgcoaches van Zilveren Kruis beantwoordden in 2018 in totaal 65.000 aanvragen van verzekerden. De bemiddelingen van de Zorgcoaches leverde een besparing op van 188.000 wachtdagen; een toename van 28 procent ten opzichte van 2017. Voor de eerste weken van 2019 staat de teller inmiddels op 16.000 bespaarde wachtdagen. Dit meldt Zilveren Kruis. 

Top 3 bemiddelingsaanvragen

Ten opzichte van 2017 is er een toename te zien in vragen over wachtlijsten in de transgenderzorg, verslavingszorg en maag-, darm-, en leverproblematiek. Voor de specialismen radiologie, oogheelkunde en orthopedie werd Zorgbemiddeling het meest geraadpleegd.

Meest gezochte zoektermen van 2018

In de Zorgzoeker zijn alle zorgverleners te vinden waarmee Zilveren Kruis een contract heeft. Overeenkomstig met 2017 zochten verzekerden het meest op: Kraamzorg, Huisarts en Psycholoog. Ook voor deze zorgsoorten kunnen verzekerden bij Zorgbemiddeling terecht.

Sneller weer aan de slag: winst voor de werkgever

Ook veel werkgevers zijn in 2018 geholpen met de inzet van Zorgbemiddeling, zegt de verzekeraar. Met ruim 16.000 bespaarde verzuimdagen leverde dit de aangesloten collectiviteiten een besparing op van ruim 4 miljoen euro.

Toename vragen geestelijke gezondheidszorg

In 2018 meldden ruim zesduizend verzekerden zich met een ggz-gerelateerde zorgvraag; een toename van 150 procent ten opzichte van 2017. Ruim 95 procent werd succesvol bemiddeld. Bij onvoldoende specialisten werd doorverwezen naar de praktijkondersteuner of de mogelijkheid van ggz online.

Inzet van e-health vanuit Zorgbemiddeling

De meeste ggz-vragen die binnenkomen bij de Zorgcoaches  gaan over angst- of depressiebehandelingen. De online behandeling van deze klachten is bewezen effectief. Sinds dit jaar worden verzekerden daarom ook gewezen op de mogelijkheid van zorg thuis middels e-health.

Door: Nationale Zorggids