21 december 2020 om 13:36
< 1 min lezen

Zorgverzekeraars laten na verzekerden te informeren over budgetplafonds

Verzekerden krijgen van hun zorgverzekeraar onvoldoende informatie over contracten met zorginstellingen en de gevolgen daarvan. Klanten zouden hierover goed geïnformeerd moeten zijn voordat zij de overstap maken naar een nieuwe zorgverzekering, of juist besluiten om bij hun huidige verzekeraar te blijven. Dit meldt de Consumentenbond die hier onderzoek naar deed.

De Consumentenbond zag op websites en in polisbrieven van zorgverzekeraars dat er niet of nauwelijks informatie werd gegeven over (niet-)afgesloten contracten of budgetplafonds. “Terwijl dat voor consumenten ingrijpende gevolgen kan hebben en bepalend kan zijn voor de keuze van een zorgpolis”, zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond. Nu is het aan de verzekerde zelf om deze informatie op te zoeken, maar waar?

Voor einde overstapseizoen

Verzekerden hebben vaak een voorkeur voor een bepaalde zorgverlener en kiezen op basis daarvan vaak een zorgverzekering. De Consumentenbond vindt dat verzekeraars duidelijker moeten zijn in hun beleid omtrent budgetplafonds, met wie ze hierover afspraken maken en wat dit voor de verzekerde betekent. “En dat moeten ze doen vóórdat consumenten een verzekering afsluiten.”

Door: Nationale Zorggids

Relevante artikelen

Alles van zorgverzekering
    • Zorgverzekering

    ZN pleit voor het afschaffen van niet-gecontracteerde zorg

    Gisteren om 14:40
    • Zorgverzekering

    Kraamzorgorganisaties beloond voor succesvolle borstvoeding kraamvrouw

    22 december 2025 om 11:56

Aankomende evenementen

13 Jan
Van ex-partner naar co-ouder
  • Noord-Brabant
08 Feb
Als het spel te ver gaat – gokschade herkennen in de huisartsenpraktijk en de basis-GGZ
  • Limburg
09 Mar
Basis workshop Peristomale huidproblemen
  • Utrecht