23 maart 2022 om 13:29
< 1 min lezen

Deel van wachtende patiënten wist niet dat zorgverzekeraar kon bemiddelen

Een deel van de patiënten die door de coronacrisis op de wachtlijst stond voor een behandeling, wist niet dat ze hun zorgverzekeraar om bemiddeling konden vragen. Deze patiënten wachtten dus onnodig lang op een behandeling. Dit meldt NU.nl. 

Zorgverzekeraars hebben een zorgplicht en moeten bemiddelen als een verzekerde vraagt om hulp bij het vinden van een andere plek. Patiënten die hier wél om vroegen, werden over het algemeen goed geholpen door hun verzekeraar. Lang niet iedereen weet echter dat je deze moet bellen om bemiddeling aan te vragen.

Gezondheidsschade

Volgens gezondheidseconoom Xander Koolman had de overheid patiënten moeten wijzen op de mogelijkheden voor zorgbemiddeling. Door dat te doen, had een deel van de ontstane gezondheidsschade voorkomen kunnen worden.

Toch wisten zeker 50.000 mensen hun weg naar hun verzekeraar te vinden voor bemiddeling. VGZ kon voor 85 tot 90 procent van de bellers naar een snellere behandelplek verwijzen. Ongeveer ditzelfde percentage geldt voor Menzis.

Mensen die nu nog steeds wachten op hun uitgestelde zorg, kunnen contact opnemen met hun verzekeraar.

Door: Nationale Zorggids

Relevante artikelen

Alles van zorgverzekering
    • Ziekenhuizen

    Zoon eist meer duidelijkheid over verdachte dood vader; zorgverleners mogelijk onder ede verhoord

    Vandaag om 12:02
    • Ziekenhuizen

    Stroomuitval in Sint Jans Gasthuis door waterschade; vandaag geen afspraken of operaties meer

    Vandaag om 11:43

Aankomende evenementen

13 Jan
Van ex-partner naar co-ouder
  • Noord-Brabant
08 Feb
Als het spel te ver gaat – gokschade herkennen in de huisartsenpraktijk en de basis-GGZ
  • Limburg
09 Mar
Basis workshop Peristomale huidproblemen
  • Utrecht