Wat kun je doen bij een maandenlange wachtlijst voor cliëntondersteuning?

Stel: je hebt zorg nodig en wil daarvoor een Wmo-aanvraag doen. Omdat dat best ingewikkeld is, wil je graag hulp van een cliëntondersteuner. Nu heb je van de gemeente te horen gekregen dat daar een wachtlijst voor is. Je bent pas over een aantal maanden aan de beurt. Ieder(in) helpt je verder.

De gemeente is verplicht om onafhankelijke cliëntondersteuning te regelen. In de Wmo staat dat een gemeente deze ondersteuning moet organiseren voor het hele sociale domein; niet alleen voor de Wmo, maar ook voor de Jeugdwet en Participatiewet, onderwijs, werk, inkomen, vervoer en wonen. In jouw gemeente moet clientondersteuning dus beschikbaar zijn. Een korte wachttijd hiervoor kan redelijk zijn, maar een wachttijd van maanden is dat niet.

Dit kun je doen

Je kunt bij de afdeling Wmo van de gemeente aangeven dat je te horen hebt gekregen dat je de komende maanden geen gebruik kunt maken van een cliëntondersteuner. Geef aan dat je niet zo lang kunt wachten met je Wmo-aanvraag omdat je dringend zorg nodig hebt.

Laat je gemeente weten dat je op kosten van de gemeente gebruik wilt maken van een andere organisatie die ook cliëntondersteuning biedt. Je kunt bijvoorbeeld gebruik wilt maken van de diensten van de Mantelzorgmakelaars. Mantelzorgmakelaars bieden ook cliëntondersteuning. Probeer met je gemeente de afspraak te maken dat de gemeente de kosten draagt.

Het Juiste Loket

Lukt het niet om met de gemeente verder te komen, neem dan contact op met Het Juiste Loket. Een medewerker van Het Juiste Loket kan eventueel voor jou bemiddelen zodat er op korte termijn voor jou toch een cliëntondersteuner beschikbaar is. Daar heb je namelijk wel recht op.

Door: Nationale Zorggids