Normal_health-insurance-concept-2022-10-24-22-45-37-utc-min__1_

In november 2022 is het aantal personen dat online een website en/of app van een zorgverzekering aanbieder bezocht al gestegen naar meer dan 6 miljoen personen. Sinds de eerste premies voor het nieuwe jaar beschikbaar kwamen is het bereik in aanloop naar de belangrijke decembermaand al sterk gestegen. De piek in bereik lag in de laatste weken van november. In de vergelijking van de prijzen en diensten hebben in november ook meer dan 4 miljoen personen gebruik gemaakt van de online zorg vergelijkingsdiensten. Dit meldt GfK Netherlands. 

Ten opzichte van de maand oktober kennen de aanbieders een stijging in unieke bezoekers van meer dan 25 procent, ofwel 1,3 miljoen personen. Relatief gezien is de stijging het sterkst in de middengroep sociale klasse met een stijging van 31 procent.

Opvallende stijging

Opvallend volgens GfK is ook de stijging onder personen met een lagere opleiding ten opzichte van een jaar eerder; dit jaar heeft 26 procent van deze groep de zorgverzekering aanbieders online bezocht terwijl dit niveau vorig jaar op 20 procent lag.

De stijging in bereik van de aanbieders is ook in grote mate afkomstig van de online vergelijkingsdiensten: 83 procent van de bezoekers van de vergelijkingsdiensten heeft in de maand november ook een aanbieder bezocht. Ook was er een hoge mate van overlap tussen de verschillende aanbieders, wat duidt op oriëntatie en vergelijking tussen de aangeboden verzekeringen.

Hogere bezoekfrequentie

De verhoogde focus op de nieuwe zorgverzekeringen draagt ook bij aan een hogere bezoekfrequentie: nagenoeg de helft van de online bezoekers in november bezocht op 3 verschillende dagen of vaker online één of meerdere aanbieders. Bij de vergelijkingsdiensten lag dit aandeel van 3+ dagen net iets lager, namelijk op 38 procent.

Door: Nationale Zorggids