12 juli 2022 om 10:15
3 minuten lezen

“Er is 24/7 hulp dichtbij. Een hele geruststelling!”

Ze droeg de alarmknop twee weken toen het apparaatje zijn vitale belang al bewees: mevrouw Plugge kreeg een herseninfarct. Direct drukte de 85-jarige de knop in. “Voor ik het wist stond de ambulance voor de deur.” De personenalarmering geeft haar een gerust gevoel, maar óók haar drie dochters. Marion: “Er is altijd snel hulp ter plaatse. Dat is een fijne wetenschap.” 

Het is een turbulent jaar voor mevrouw Plugge. In het voorjaar werd haar man opgenomen wegens de gevolgen van de ziekte van Parkinson. Nu wonen ze allebei op andere locaties. Het was één van de redenen waarom ze personenalarmering aanvroeg. “Ik dacht: stel dat ik thuis onwel word of ongelukkig val, wie kan mij dan

helpen? Een vriendin van mij had al jaren zo’n apparaat. Dat wilde ik ook.”

Vriendelijke mevrouw

Twee weken na de installatie kwam haar zorgelijke voorgevoel al uit. “Ik zat aan de eettafel en kon ineens geen kant meer op. Mijn lichaam deed bijna niks meer! Dus
hup, knop ingedrukt. Ik kreeg een vriendelijke mevrouw aan de lijn. Via het kastje, dat naast mijn tv staat, klonk ze duidelijk door de hele kamer. Zij zette alles in werking en voor ik het wist stond er een ambulance voor de deur.”

Ouderwets druk

Inmiddels is ze aan de beterende hand. Mevrouw Plugge slikt nu ‘wel zeven pillen per dag’, staat onder controle van de neuroloog en heeft fysiotherapie omdat het lopen
nog niet zo goed gaat. “Ik heb het ouderwets druk!”, glimlacht ze. Dat geldt ook voor haar dochters. Naast alle zorgen proberen zij te regelen dat hun beide ouders dagelijks bezoek van minstens één kind krijgen.

Soort rouwproces

“Eerst richtten we ons helemaal op de zorg voor vader”, vertelt dochter Marion. “Moeder was altijd sterk. En als vader zich op zijn nieuwe plekje thuis zou voelen, zou moeder zich ook vast goed voelen, redeneerden wij. Achteraf hebben we de situatie onderschat. Vaders situatie verslechtert snel; moeder is haar man aan het verliezen. Ze gaat door een soort rouwproces heen.”

Hele geruststelling

Waarschijnlijk heeft alles met elkaar te maken, denkt Marion terugblikkend. Hoe dan ook, ze is dolblij dat haar moeder zo stoer is geweest om zelf de personenalarmering te regelen. “Ik had al een keer een nachtelijke oproep van haar gemist. Daar voelde ik me lang schuldig over. Gelukkig voor iedereen gebeurt dat nu niet meer. Er is 24/7 hulp dichtbij. Echt een hele geruststelling.

Wat is personenalarmering?

Ben je gevallen of voel je je plotseling onwel, dan roep je hiermee met één druk op de knop hulp van buitenaf in. Dit kan dag en nacht, vanaf elke plek in en om huis. Je draagt de noodknop als halsketting of als horloge, ook onder de douche. Zodra je hem indrukt, bel je direct naar de alarmcentrale. Een verpleegkundige staat je dan te woord. Wanneer het nodig is, komt er zo snel mogelijk iemand naar je toe om te helpen. Dit kan een mantelzorger, een verzorger van Omring of zelfs een ambulance zijn. Personenalarmering geeft ouderen, hun kinderen en mantelzorgers een veilig gevoel.

Meer weten over personenalarmering?

Neem contact op met onze klantenservicevia 088 – 206 89 10 of service@omring.nl.

Relevante artikelen

Alles van van onze klanten
    • GGZ

    Schorsing voor verpleegkundige die seks had en alcohol dronk met verslaafde patiënte

    Gisteren om 12:53
    • GGZ

    Toepassing hoogrisicobeleid ggz-instellingen heeft vaak schadelijke gevolgen

    Gisteren om 10:21