Het belang van onderzoek naar dyslexie en dyscalculie
Dyslexie en dyscalculie: het zijn terugkerende onderwerpen op de basisschool. In deze fase maken kinderen een snelle ontwikkeling door, maar dyslexie en dyscalculie kunnen die ontwikkeling beperken. Hoewel taal- en rekenachterstanden in de peuterjaren nog niet kunnen worden vastgesteld, zijn dyslexie en dyscalculie wel te herkennen. Hebben peuters moeite om kleuren te benoemen, versjes te onthouden of letters te herkennen? Deze bekende indicatoren kunnen wijzen op dyslexie of dyscalculie. Ook kan sprake zijn van een erfelijke aanleg. Vermoed je als ouder dan jouw kind te maken heeft met dyslexie of dyscalculie, dan is tijdig onderzoek gewenst. Waarom is het herkennen van dyslexie en dyscalculie in een vroeg stadium belangrijk?
Gevolgen dyslexie en dyscalculie
Scholen zijn zelf verantwoordelijk voor het herkennen van dyslexie en dyscalculie. Zij fungeren hierbij als ‘poortwachter’. De gevolgen van deze veelvoorkomende leerproblemen kunnen groot zijn, zeker als dit pas op latere leeftijd wordt vastgesteld. Belangrijk is om problemen van kinderen met betrekking tot de ontwikkeling van taal en rekenen vroegtijdig te herkennen, om zodoende grote leerachterstanden bij aanvang van de basisschoolperiode te kunnen ondervangen.
Taal- en rekenproblemen kunnen resulteren in sterk verminderde leerprestaties, maar tevens zorgen voor frustraties bij het kind zelf. Op de lange termijn kunnen kinderen zelfs te maken krijgen met een laag zelfbeeld en emotionele achterstanden. Reden genoeg om niet lichtzinnig om te gaan met leerproblemen op (erg) jonge leeftijd.
Meer over dyslexie en dyscalculie
Leerproblemen, dat is de beste omschrijving voor dyslexie en dyscalculie. Het zijn beperkingen waar kinderen mee te maken krijgen, met als gevolg hardnekkige leerachterstanden. Dyslexie zorgt voor problemen rondom schrijven, spelling en (deels) lezen. Mensen met dyscalculie ervaren juist problemen met rekenen en wiskunde. Zij zijn niet of minder goed in staat om zichzelf automatismen en systemen aan te leren.
Investeren in begeleiding kinderen met leerproblemen
In Nederland hebben naar schatting tussen de 3 en 5 procent van de leerlingen op de basisschool te maken met dyslexie. Bij dyscalculie is dit zelfs 3 tot 6 procent. Het vraagt om actieve begeleiding van kinderen op jonge leeftijd. Leraren, interne begeleiders en coördinatoren op scholen zijn dagelijks bezig met het monitoren van leerprestaties. Echter, het herkennen van dyslexie en dyscalculie blijft een punt van aandacht. De eerste indicatoren serieus nemen kan ervoor zorgen dat kinderen niet al in een vroeg stadium te maken krijgen met onvoorziene leerachterstanden.
Opdidakt doet onderzoek
Goed onderzoek kan negatieve gevolgen van dyslexie en dyscalculie bij kinderen beperken of zelfs volledig voorkomen. Opdidakt helpt kinderen en jongeren om een goede start te maken, en die begint al in de eerste jaren van de basisschool. Dit doen zij door uitgebreid aandacht te besteden aan alle hoofdzaken rondom dyslexie en dyscalculie, maar ook vooral de randzaken. Zo begeleidt Opdidakt kinderen op sociaal- emotioneel en didactisch gebied. Heb je als ouder het gevoel dat jouw kind te maken heeft met dyslexie of dyscalculie? Dan kan Opdidakt als externe partij helpen bij het onderzoek. Het zorgt ervoor dat kinderen met leerachterstanden zonder grote problemen kunnen meedraaien binnen het schoollokaal en daarbuiten.