Normal_afbeelding3

1 op de 4 van de geopereerde herniapaiënten heeft opnieuw een (pijn)behandeling nodig in het jaar na de ingreep. Dat blijkt uit onderzoek van Vektis, Zorgverzekeraars Nederland (ZN), het Radboud Universitair Medisch Centrum in Nijmegen, de Sint Maartenskliniek in Nijmegen en het Amphia Ziekenhuis in Breda.

Het is voor het eerst dat de uitkomsten van herniaoperaties in beeld zijn gebracht met declaratiedata. We onderzochten de  zorgdeclaraties van 7 duizend patiënten die tussen juli 2015 tot en met juni 2016 zijn geopereerd aan hun lage rughernia en brachten zo alle herniaoperaties en eventuele vervolgbehandelingen – anoniem – in beeld. “Dat hernia-operaties een slagingskans van 70 procent hebben, was wel bekend, maar we wisten niet wat met de patiënten gebeurde bij wie de operatie niet het gewenste resultaat had. Nu is voor iedere patiënt op basis van declaraties inzichtelijk wat er na de operatie is gebeurd. We weten daardoor dat een deel na de herniaoperatie vanwege ongewenste effecten naar een andere zorgverlener ging en daarmee verdwenen deze mensen uit het zicht van degene die de operatie had gedaan’’, aldus Ronald Bartels, neurochirurg aan het Radboud Universitair Medisch Centrum in Nijmegen en betrokken bij het onderzoek.

De onderzoekspartijen vinden het belangrijk dat kwaliteit van zorg inzichtelijk is voor de patiënt. Zodat elke patiënt een goede afweging kan maken in keuze van zowel het behandelaarcentrum als de behandeling. Voor patiënten met een hernia bestond nog geen inzicht in de uitkomsten van zorg na een operatie. Tot nu dus.

Pijnbestrijding

Van alle geopereerde herniapatiënten hield 23 procent dusdanig veel pijn dat ze na de hernia-operatie een nieuwe operatie, een wortelblokkadebehandeling en/of zware pijnstillers (opiaten) als pijnbestrijding nodig hadden. Bartels: “Belangrijkste conclusie is dat een herniaoperatie niet zaligmakend is. Het succes ervan is niet gegarandeerd. We kunnen het onderzoek gebruiken om samen met de patiënten de kansen en risico’s van de operatie te bespreken.’’ Bartels wil het ook gebruiken om het met zijn vakgenoten te bespreken.

Waardevolle samenwerking gericht op de kwaliteit van de zorg

Het onderzoek is een mooi voorbeeld van een waardevollesamenwerking tussen zorgaanbieders en verzekeraars is. Zorgverzekeraars vinden het van groot belang om samen met wetenschappers en artsen de kwaliteit van zorg te verbeteren. En declaratiedata helpen zorgverzekeraars de zorgaanbieders aan nieuwe inzichten over de zorg, zonder dat dit extra administratieve lasten oplevert. De kennis van Vektis over hoe je de onderzoeksvraag kunt vertalen naar de codes in, en mogelijke analyses mét de declaratiedata is daarbij zeer bruikbaar. De medische inhoudelijke expertise van wetenschappers en artsen is hierbij essentieel voor de goede vraagstelling en de juiste duiding van de resultaten.