Albert Heijn wil gezondste supermarkt van Nederland worden
Vanaf 2020 hoopt de Albert Heijn 1 miljard minder suikerklonten in haar eigen producten te hebben. Door de suiker in alle huismerkproducten drastisch te verlagen, hoopt de Albert Heijn de gezondste supermarkt van Nederland te worden. Dat meldt RTL Nieuws.
Bij ieder product wordt apart bekeken hoeveel suiker de Albert Heijn eraf haalt. In sommige gevallen zal dit rond de 30 procent liggen, in ander gevallen zal dat misschien 2 procent zijn. De supermarktketen let vooral op wat het verminderen van suiker met de smaakt doet. Want die moet goed blijven.
Suiker reduceren is in sommige gevallen makkelijker gezegd dan gedaan. Het product dient niet alleen als smaakmaker, maar bepaalt in sommige gevallen ook de structuur of houdbaarheid van een etenswaar. In krokante muesli is suiker toegevoegd omdat het daarin dient als bindmiddel. “In plaats van suiker gebruiken we daar nu plantaardige vezels voor”, legt Reinier van Lanschot, categoriemanager ontbijtgranen bij Albert Heijn uit.
Aspartaam en stevia zijn suikervervangers in frisdrank en ketchup krijgt zoetere tomaten om de smaak te behouden. In sommige gevallen kiest Albert Heijn voor een minder zoet product, waaronder de muesli. De supermarktketen richt zich eerste alleen op haar eigen producten, maar onderhandelt ondertussen ook met A-merken over een aanpassing van hun eet- en drinkwaar.
Door: Redactie Nationale Zorggids