Bijna 1 miljoen mensen kwamen vorig jaar niet opdagen voor ziekenhuisafspraak
Gemiste afspraken kosten ziekenhuizen flink wat geld. Toch kwamen vorig jaar zeker 800.000 mensen niet opdagen voor hun consult. Dit blijkt uit onderzoek waarbij nog niet eens de helft van alle ziekenhuizen hun ‘no show’-cijfers aanleverde. Nog veel meer mensen misten vorig jaar dus hun afspraak met bijvoorbeeld de dermatoloog, oogarts of kinderarts. Dit meldt EenVandaag.
EenVandaag stuurde 69 ziekenhuizen een vragenlijst, waarvan 30 reageerden. Veel ziekenhuizen blijken last te hebben van no shows en vooral de afdelingen dermatologie, oogheelkunde en kindergeneeskunde kampen met gemiste afspraken. Patiënten geven soms een reden op, bijvoorbeeld een familiesituatie, maar meestal vergeten ze hun afspraak, zijn ze er niet van op de hoogte of speelt de taalbarrière een rol.
Kostenpost
Een gemiste afspraak kost een ziekenhuis tussen de 50 en 150 euro. Voor sommige ziekenhuizen geldt dus dat ze in 2024 tussen de 40 en 120 miljoen euro kwijt waren aan patiënten die niet kwamen opdagen. Andere gevolgen zijn dat medewerkers kampen met meer administratielast doordat ze een nieuwe afspraak moeten inplannen én dat een plekje in het rooster van een arts leeg blijft. Ook zijn er mogelijke gevolgen voor de patiënt: namelijk verergering van klachten.
Wegblijftarief
Ziekenhuizen proberen inmiddels volop no shows tegen te gaan, door bijvoorbeeld herinneringen per mail, brief of sms te sturen. Dat doen onder meer het Bravis en Amphia Ziekenhuis. Ook zetten ze steeds vaker kunstmatige intelligentie in, bijvoorbeeld in het Erasmus MC en UMC Utrecht. Computermodellen kunnen op basis van eerdere ervaringen voorspelen wie potentieel ‘risico’ loopt om zijn ziekenhuisafspraak te missen. Soms dreigen ziekenhuizen ook met boetes. Vier ziekenhuizen, waaronder het Albert Schweitzer, sturen no shows zonder goede reden alsnog een factuur en drie andere ziekenhuizen gaan dat in de toekomst ook doen. Het zogenoemde wegblijftarief kost patiënten zo’n 35 tot 50 euro. Het UMCG in Groningen stuurt patiënten die twee keer niet komen opdagen terug naar de huisarts. Deze moet hen dan weer een nieuwe doorverwijzing geven.