24 maart 2015 om 11:31
< 1 min lezen

Consumenten willen informatie op verpakking homeopathisch middel

De meeste consumenten willen weten waar homeopathische middelen voor bedoeld zijn, zodat zij het juiste middel kunnen kiezen. Aanduidingen op de verpakking als ‘bij griep of verkoudheid’, ‘bij stijve spieren en/of gewrichten’ en ‘bij slaapproblemen’ zijn cruciaal voor de juiste keuze, vindt drie kwart van de consumenten. Ruim twee derde van de mensen gebruikt wel eens een homeopathisch middel. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau MetrixLab, meldt Metro.

Uit het onderzoek blijkt dat acht op de tien Nederlanders willen weten waar middelen voor bedoeld zijn. De Koninklijke Vereniging Homeopathie Nederland en Neprofarm (leveranciers van zelfzorggeneesmiddelen), de opdrachtgevers van het onderzoek, pleiten daarom voor verplichte informatie op verpakkingen van homeopathische middelen. Mensen moeten niet afhankelijk zijn van de kennis en welwillendheid van medewerkers in de drogist of apotheek, vindt Bernard Mauritz, directeur van Neprofarm. Nu staan mensen als het ware geblinddoekt voor de schappen, terwijl ze dat duidelijk niet willen, aldus Mauritz.

Sinds 2012 mag op de verpakking en in de bijsluiter van homeopatische middelen niet meer vermeld worden waarvoor het middel bedoeld is als de werking niet wetenschappelijk is bewezen. Minister Edith Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voerde dit verbod in. Als gevolg daarvan kunnen consumenten in de winkel niet meer zien waar homeopathische middelen voor bedoeld zijn.

© Nationale Zorggids

Relevante artikelen

Alles van ziekenhuizen
    • Ziekenhuizen

    Expositie over de dood in Radboudumc stuit op boze patiënten

    Vandaag om 14:11
    • Ziekenhuizen

    Nieuwe aanpak: chemotherapie direct in bot na verwijdering tumor

    Vandaag om 13:41