Inspectie: ‘Crisiszorg instabiel door gebrek aan afspraken bij GGD GHOR’
Wat gebeurt er als de stroom uitvalt, koelkasten in ziekenhuizen stoppen en medicijnen bederven? De Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GGD GHOR) moet zorgen dat de zorg dan tóch blijft draaien. Maar uit nieuw onderzoek van de Inspectie Justitie en Veiligheid blijkt dat de crisisorganisatie nog belangrijke stappen mist om dit echt goed te regelen. Dit meldt de inspectie.
De GGD GHOR maakt afspraken met ziekenhuizen, verpleeghuizen, huisartsen en andere zorgaanbieders over rampen en grote verstoringen. Denk aan stroomstoringen, grote ongevallen of een pandemie. De Inspectie ziet dat er regionaal vooruitgang is geboekt: er liggen meer continuïteitsplannen en de GGD GHOR schuift vaker aan bij overleggen met zorgaanbieders
Besturen veiligheidsregio’s missen kennis en overzicht
Toch ontstaan er grote risico’s doordat bestuurders van veiligheidsregio’s weinig zicht hebben op de zorgcontinuïteit. Ze krijgen te weinig informatie en weten daardoor niet goed welke risico’s zijn afgedekt en welke keuzes bij een crisis mogelijk zijn. Dat belemmert snelle en juiste beslissingen. Ook de taakverdeling tussen zorgaanbieders en de GGD GHOR is vaak onduidelijk. Daardoor is het lastig om heldere afspraken te maken over wie wat doet als het echt misgaat. Er zijn daarnaast ook geen landelijke richtlijnen die daarbij kunnen helpen.
Samen medische hulp bieden
Slachtoffers van rampen hebben recht op de best mogelijke medische hulp. Tijdens een crisis werken ziekenhuizen, huisartsen, ambulancediensten, instellingen, apothekers en organisaties zoals het Rode Kruis tegelijk aan dezelfde taak. Het is dan aan de GGD GHOR om hen samen te brengen.