Hartmonitor, hart

ROERMOND - Stichting Hartpatiënten Nederland vindt het laakbaar dat patiënten die een claim tegen het Ruwaard van Putten Ziekenhuis in Spijkenisse hebben ingediend drie maanden lang aan het lijntje zijn gehouden door de raad van bestuur van het ziekenhuis, zo meldt de belangenbehartiger.

Vandaag liet advocaat Mark Keuss van het ziekenhuis weten dat er geen fonds komt waaruit patiënten die slecht zijn behandeld snel kunnen worden gecompenseerd. Dat betekent dat de 95 mensen die via de stichting en letselschadeadvocaat Rob Vermeeren een claim hebben ingediend voorlopig nog op hun geld moeten wachten.

Volgens de stichting doet het ziekenhuis het voorkomen alsof het niet instellen van een fonds in het belang zou zijn van de klagende patiënt, omdat op die manier ‘individuele claims tot hun recht te laten komen’. Maandenlang wachten vindt Hartpatiënten Nederland echter niet in het belang van de patiënten.

Eind vorig jaar raakte het ziekenhuis in opspraak doordat de sterftecijfers op de verpleegafdeling cardiologie in 2010, die ruim boven het landelijk gemiddelde bleken te liggen. Mogelijk maakten cardiologen fouten. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) stelde daarop een onderzoek in.

© Nationale Zorggids / Martijn Keitz