Normal_smartphone_app__2_

De komende tijd kunnen patiënten van het Albert Schweitzer ziekenhuis via Whatsapp vragen stellen. Zij krijgen antwoord van de communicatieafdeling. De proef met Whatsapp duurt drie maanden en is één van de mogelijkheden die het ziekenhuis onderzoekt voor nieuwe manieren van communicatie met patiënten. Dit meldt Zorgvisie.

Patiënten kunnen alleen algemene of huishoudelijke vragen stellen. Medische vragen kunnen niet inhoudelijk worden beantwoord vanwege restricties op medische veiligheid en geheimhouding. De afdeling Communicatie heeft toegang tot veel informatie maar als de afdeling niet via Whatsapp kan antwoorden zal de vragensteller doorgestuurd worden.

Het ziekenhuis gebruikt al verschillende digitale media om met patiënten in contact te komen, zoals Facebook, Twitter en Youtube. Daarop krijgt het Albert Schweitzer dagelijks tientallen vragen en reacties binnen. “Mensen vinden het steeds normaler om langs relatief nieuwe wegen contact met een organisatie te maken. Als klantgericht bedrijf willen wij daaraan tegemoetkomen,” aldus adviseur digitale media Ralph Bouman.

Om gebruik te maken van Whatsapp is een smartphone nodig. “We hopen erachter te komen of er behoefte is aan ons gebruik van dit communicatiemiddel en zijn benieuwd welke vragen er komen,” aldus Bouman. Eind april wordt de proef geëvalueerd.

© Nationale Zorggids