Normal_smartphone_app__2_

Het AMC heeft een applicatie ontwikkeld die ouderen helpt bij hun bezoek aan de polikliniek. Met deze Hospitality App kunnen patiënten bijvoorbeeld een taxi regelen en ook krijgen ze een overzicht van al hun poli-afspraken, waarbij wijzigingen automatisch worden doorgevoerd. Gerdi Verbeet, voorzitter van de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie (NCPF), zal op woensdag 19 februari als eerste de app in gebruik nemen.

De Hospitality App illustreert dat ouderen via digitale innovatie echt kunnen worden 'ontzorgd'. Zo regelt de app dat er tijdig een taxi voorrijdt bij patiënten die een poliklinische afspraak in het ziekenhuis hebben. Bij aankomst wordt de patiënt door een ‘Hospitality Host’ (medisch student) opgehaald en verder begeleid op zijn route door het ziekenhuis. Ook de terugreis met de taxi wordt door de app geregeld.

De Hospitality App is geen navigatie-app: hij legt een persoonlijke verbinding tussen de patiënt en de Hospitality Host in het ziekenhuis. Indien gewenst kan de student bij het consult aanwezig blijven en dit samen met de patiënt nabespreken. Zo verloopt het bezoek voor oudere patiënten eenvoudiger en gaat het met minder angst en stress gepaard. Door de mogelijkheid om het consult nadien nog eens door te spreken, kan de informatie ook beter worden onthouden.

Een belangrijk nevendoel van de applicatie is de kennis die medisch studenten op deze manier opdoen. Als Hospitality Host ervaren zij hoe het voor een patiënt is om in een consult tegenover een arts te zitten. Tijdens het gesprek van de arts met de patiënt doen ze bovendien kennis op over een breed palet aan ziektebeelden en kunnen ze als toekomstig arts impliciet hun eigen professionele standaard ontwikkelen.

Bedenker van de Hospitality App is Marlies Schijven, chirurg in het AMC. Na een proefperiode in de polikliniek GIOCA (voor mensen met tumoren in het spijsverteringskanaal) zal het AMC de app beschikbaar stellen aan alle geïnteresseerde zorginstellingen.

© Nationale Zorggids