Normal_whatsapp_logo

Patiënten van het Albert Schweitzer Ziekenhuis in de omgeving van Rotterdam kunnen al een paar maanden vragen stellen via de mobiele telefoonapplicatie WhatsApp. De proef is zo succesvol dat het ziekenhuis heeft besloten om de dienstverlening via Whatsapp voort te zetten. Dat meldt iPhoneclub.

De proefperiode liep drie maanden. In die tijd kwamen er honderden vragen binnen, die vooral betrekking hadden op praktische zaken zoals openingstijden, telefoonnummers van poli's of beschikbare stageplekken in het ziekenhuis. De afdeling Communicatie van het ziekenhuis kan die vragen vrijwel altijd meteen beantwoorden. Daarnaast komen er ook vragen over medische zaken, bijvoorbeeld van mensen die pas waren geopereerd en iets wilden weten over pijnstilling. In zulke gevallen wordt de vrager direct doorverwezen naar de juiste zorgverlener.

Zowel de patiënten als het ziekenhuis zijn tevreden met WhatsApp als extra communicatiemiddel. Het beantwoorden van vragen via dit kanaal zal daarom voor onbepaalde tijd worden voortgezet.

Communicatieadviseur  Ralph Bouman constateert dat het voor de patiënten kennelijk heel normaal is om te 'appen' met het ziekenhuis. Het ziekenhuis ziet het zelf nog een beetje als een avontuur, omdat de communicatieafdeling van het ziekenhuis niet precies weten wie de berichtjes stuurt. Het whatsappen bracht onverwacht ook een heel praktisch probleem aan het licht: er kwamen veel berichtjes binnen van mensen die doof zijn en niet kunnen bellen voor een afspraak. Als gevolg hiervan maakt het ziekenhuis nu plannen om de online dienstverlening verder uit te breiden.

© Nationale Zorggids