Met deze vraag werd een jaar geleden de website www.mantel zorgvoorbeginners.nl gelanceerd. In de aanloop naar de lancering kreeg ik deze mail: “Ik werd afgelopen april ineens mantelzorgster toen mijn man in het ziekenhuis werd opgenomen en daarna in mijn (daarvoor toen nog niet zo geschikte) huisje moest revalideren. Ik werd gek van die mutsige sites over dat je moet zorgen dat je ook aan jezelf denkt en niet overbelast raakt.”

In alle drukte werd ik even stil. Deze vrouw beschreef precies de reden waarom Mantelzorg voor Beginners is opgezet: mensen op weg helpen met praktische informatie, advies en tips over het regelen van zorg in de thuissituatie. Dit jaar hebben duizenden mensen de website bezocht en velen zijn ook door persoonlijk contact vooruit geholpen. Het ging om praktische vragen zoals “hoe weet ik welke douchezitje ik moet kopen voor mijn badkamer?” Of ik ben op zoek naar hulp voor mijn licht dementerende moeder?”

Waar gaat de wereld van mantelzorg toe?

De lancering van de website komt in een jaar waar mantelzorg ten opzichte van voorgaande jaren nog nooit zo veel in het nieuws is geweest. Een erkenning voor degene die al een langere periode zorg dragen voor een ander. Helaas constateer ik tegelijkertijd, dat mantelzorg meer een werkwoord is geworden. Steeds vaker is te horen en te lezen “Ik ben vandaag aan het mantelzorgen.” Ook zijn er nieuwe woorden en vervoegingen ontstaan zoals; het mantelzorgcompliment, de mantelzorgboete, de mantelzorg-pas, de mantelzorgparkeervergoeding, de werkende mantelzorger, de jonge mantelzorgers, steunpunt mantelzorg, de mantelzorgmakelaar, het mantelzorgcafé, de dag van de mantelzorg.

Mantelzorg mag geen werkwoord worden!

Mantelzorg is een ontstane situatie waarbij twee personen er wederzijds voor elkaar zijn. In het Engels spreekt men daarom ook van interdependence; we zijn wederzijds afhankelijk van elkaar. Ook al biedt de ene persoon meer praktische zorg en hulp. Degene die zorg ontvangt geeft zeker iets terug aan zijn / haar omgeving! Als je dit niet erkent, dan schrijf je de zorgontvangers af!

Preventieve mantelzorg

Mantelzorg voor Beginners mengt zich dit jaar tussen de ‘grote spelers’ maar neemt bewust geen standpunt in als het gaat om berichtgevingen zoals het #pgbalarm. Waarom? Omdat de persoon die vandaag zorg en hulp moet regelen daar geen baat bij heeft. Die persoon moet aan het eind van de week thuiszorg en een rolstoel hebben geregeld omdat moeder thuis komt uit het ziekenhuis.

Het is een uitdaging om een de ‘automatische piloot bij mensen en organisaties te doorbreken als een medische adviseur zegt: ‘wij regelen de thuiszorg” zonder er bij na te denken of deze zorgverlener wel past bij jou situatie. Het is immers ingrijpend om te bepalen wie de rug van jou of je naaste gaat wassen! Het kiezen van een zorgverlener, een hulpmiddel zou op dezelfde wijze moeten lopen als het kopen van een nieuwe auto of een dure vakantie.

Joëlle Tacke-Groten, voorzitter van de Brabantse Raad voor Informele Zorg (BRIZ) formuleert scherp: ”Mensen moeten snelle toegang kunnen krijgen tot relevante informatie: sociale kaart en wet- en regelgeving. Duidelijke informatie kan overbelasting bij mantelzorgers beletten door juist te faciliteren van eigen regie. www.mantelzorgvoorbeginners.nl draagt hier aan bij.”

Mantelzorg voor Beginners wil daarom in 2016 nog meer mensen bereiken.

Met name zal worden ingezet op het bewust maken van het belang om van te voren goed geïnformeerd te worden. De overbelaste mantelzorger kan dan wel blij zijn dat iets uit handen wordt genomen. Maar als de oplossing toch niet de juiste is, en er iets opnieuw geregeld moet worden, dan zorgt dát juist voor nog meer kopzorgen. De bureaucratische kant van de zorg kunnen wij niet veranderen. Maar we willen wel blijven bijdragen aan het bieden van actuele informatie in begrijpelijk taal. Zodat het regelen van zorg voor degene die geen ervaring heeft, inzichtelijker wordt. Wilt u ook een bijdrage leveren? Mail dan naar info@mantelzorgvoorbeginners.nl. 

© Nationale Zorggids