Normal_doctor_advises_patient

Artsen vinden dat patiënten steeds vaker goed geïnformeerd naar een spreekuur komen, wat vaak leidt tot een goed gesprek. Patiënten merken dat ze dankzij de vooraf beschikbare informatie betere keuzes in het behandelproces maken. Dit blijkt uit een onderzoek van de NPCF, meldt de patiëntenfederatie. 

Zorgverleners denken dat patiënten de kwaliteit van zorg beter vinden door goede informatievoorziening. Bijna 60 procent van de patiënten heeft na een gesprek met de zorgverlener een overwegend goed gevoel. Toch is één op de vijf patiënten overdonderd door de hoeveelheid informatie die ze in het ziekenhuis krijgen. Dat is volgens de patiënten een verbeterpunt. 8 procent geeft zichzelf deels de schuld door niet van tevoren informatie op te zoeken, waardoor hij onvoorbereid het gesprek inging. Bij gebrek aan informatie ontstaat er bij de patiënt spanning, onzekerheid en onrust.

Dit onderzoek werd in opdracht van de NPCF uitgevoerd door SmartAgent MarketResponse. 320 Nederlanders die dit jaar een arts hadden bezocht en 84 artsen en medisch specialisten zijn voor hiervoor ondervraagd. De NPCF maakte op basis hiervan de drie belangrijkste wensen van de patiënt bekend: beschikking van informatie, zelf de regie voeren over de gezondheid en behandeling en gehoord en gezien worden door de zorgverlener.

©Nationale Zorggids