Normal_aed_defbrillator

De grootste leveranciers op het gebied van reanimatie-apparaten waarschuwen voor achterstallig onderhoud op het gebied van hartdefibrillators. Niet werkende batterijen of elektroden zorgen er voor dat het apparaat vermindert in werking of zelfs helemaal niet meer werkt. De voornaamste redenen voor achterstallig onderhoud zijn hoge kosten en onwetendheid van de eigenaren. Dit meldt het Algemeen Dagblad.

De grootste leveranciers van Nederland, Medisol en Vivon, merken dat veel defibrillatoren genegeerd worden nadat ze zijn opgehangen. Een jaar geleden hield Medisol een actie om de aed's van haar klanten gratis te keuren. Met ongeveer de helft van de apparaten bleek er iets mis te zijn. “Klanten redeneren vaak: ik heb al een dure aankoop gedaan, daarmee ben ik toch beschermd? Men waant zich veilig door de aanwezigheid van zo'n apparaat, terwijl bij een mankement niet meer geholpen kan worden bij een hartprobleem”, zegt Anne-Marieke Wieman van Medisol. Leverancier Vivon loopt tegen dezelfde problemen aan: “Veel partijen hebben het niet of slecht geregeld.”

In 2013 kreeg de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) diverse meldingen van leveranciers over niet werkende aed's. Fabrikanten hebben toen op verzoek van de IGZ een brief naar gebruikers gestuurd om aandacht voor preventief onderhoud te vragen. Ook de Hartstichting vindt nu dat iets aan het probleem gedaan moet worden. Zij roepen aed eigenaren op om zich te registeren bij de oproepsystemen HartVeiligWonen of HartslagNU. Deze systemen zijn gekoppeld aan de 112-meldkamer. De Hartstichting stelt dat te weinig aed's geregistreerd staan. Omstanders weten vaak niet eens dat er een aed in de buurt is. 

©Nationale Zorggids