Normal_overgewicht-obesitas-weegschaal

Voedselbedrijven wereldwijd doen nog te weinig om de problemen van zowel obesitas als ondervoeding aan te pakken. Dat blijkt uit de donderdag gepubliceerde Global Access to Nutrition Index (ATNI), waarin wordt gemeten wat bedrijven doen aan de huidige voedselcrisis. Dit meldt het Financieel Dagblad.

De ATNI is een initiatief van onder andere de Bill & Melinda Gates Foundation. In de index wordt gekeken hoe bedrijven meehelpen de voedselcrisis te verbeteren. Een op de drie mensen heeft overgewicht of is ondervoed. Hoewel er volgens de index wel een lichte stijging is in de bijdragen van bedrijven, is dat nog niet genoeg.

Op het gebied van babyvoeding is nog veel vooruitgang te behalen. De richtlijnen voor marketing die de Wereldgezondheidsorganisatie heeft opgesteld, worden door veel producenten van baby- en kindervoeding niet genoeg nageleefd. Borstvoeding voor kinderen tot twee jaar dreigt hierdoor in de verdrukking te komen door borstvoedingsvervangers.

Het Britse-Nederlandse voedselbedrijf Unilever doet het naar verhoudingen het beste in de ATNI en staat bovenaan de ranglijst. Ook Danone en Nestlé doen pogingen door bijvoorbeeld kleinere porties aan te bieden, meer informatie over de voedingswaarde te vermelden en suiker en vet uit meer producten te halen. Unilever is ook vooruitstrevend in het uitvoeren van onderzoeken naar gezondheidsproblemen.

In Nederland had in 2014 bijna 44 procent van de bevolking overgewicht. De zorgkosten van Nederlanders worden hierdoor steeds hoger.

© Nationale Zorggids